Business Leaders > Povesti de business > Mihaela Ganciu, fondatoarea Caracteristic PR: „Oamenii nu se așteaptă să fii cel mai creativ sau să revoluționezi lumea, însă își doresc un partener serios“

Mihaela Ganciu, fondatoarea Caracteristic PR, a înființat agenția în martie 2015, după ce a descoperit importanța comunicării și relaționării lucrând în vânzări, dar mărturisește că i-a plăcut comunicarea de când se știe. Ghidată de valori precum seriozitatea, corectitudinea și generozitatea, antreprenoarea crede că lucrurile de calitate se construiesc în timp, cu optimism și răbdare.

INTERVIU

De unde pasiunea pentru PR?

Părinții mei au fost profesori. Îi însoțeam la școală, nu scăpau de mine mai deloc. Mergeam cu ei la serbările de final de an, pentru că îmi plăceau foarte mult discursurile acelea frumoase și emoțiile din jurul meu. Mergeam și la banchet, nu pentru dans sau mâncare bună, pentru că eu eram destul de timidă, dar apreciam foarte mult discursul. Și tot în copilărie le trimiteam scrisori vecinilor mei, atunci când eram la țară, și le spuneam cât este de frumos și cât de bine ar fi să vină acolo. Am avut dintotdeauna plăcerea de a comunica.

Când ai început să lucrezi în PR?

Înainte de PR lucram în vânzări, în domeniul plăților cu telefonul mobil, credit card și mobile marketing. Pentru a spori încrederea potențialilor clienți era nevoie de o comunicare foarte bună, atunci m-am orientat spre PR pentru că ne ajuta foarte mult în comunicarea cu partenerii.

Când te-ai hotărât să faci trecerea și cum a apărut Caracteristic?

Caracteristic a apărut în martie 2015, însă eu făceam asta deja de 2 ani. Aveam un portofoliu stabil de clienți, astfel că nu a fost decât o simplă trecere. La modul că am fondat o companie și am mutat totul acolo.

Îți amintești cine te-a ajutat la început cu un sfat sau mai mult decât atât?

Au fost foarte mulți oameni extraordinari care m-au susținut, care m-au recomandat și m-au ajutat necondiționat. Le păstrez o mare recunoștință. Dar dacă ar fi să mă întrebi cine este cel la care mă gândesc când primesc întrebarea aceasta, acela este Antonio Eram, fostul meu șef de la Netopia. L-am cunoscut în noiembrie 2008 la o conferință de marketing. E mult spus că l-am cunoscut, acolo l-am ascultat pentru prima dată și mi-a atras foarte mult atenția prin modul în care vorbea despre echipa sa. Povestea că echipa este extraordinară, că oamenii lui sunt loiali, devotați și pasionați de ceea ce fac. I-am scris pe Likedin, am mers la interviu și am ajuns să cunosc o echipă foarte pasionată. Alături de ei am petrecut aproape 4 ani din viața mea, a fost o experiență extraordinară. De la Antonio am învățat foarte multe lucruri.

Echipa Caracteristic PR cum este?

Oamenii de la Caracteristic sunt oameni foarte buni, care investesc multă energie în relația cu partenerii noștri. Mă bucur tare mult că am găsit acești oameni buni, alături de care mă simt atât de bine. Și, crede-mă, atunci când vin dimineața la birou și văd o lumină în capătul holului întunecat, din cauza faptului că tot mai multe companii lucrează de acasă, aud râsete și gălăgie din birou, atunci îmi spun că a meritat fiecare efort și fiecare pas făcut.

Care sunt cele mai importante 3 reguli în PR de care voi țineți cont?

SERIOZITATEA este întotdeauna pe primul plan. Oamenii nu se așteaptă să fii mereu cel mai deștept, cel mai creativ sau să revoluționezi lumea, însă își doresc un partener serios. Acest lucru contează enorm, noi înșine suntem cărțile noastre de vizită. După seriozitate, aș spune CORECTITUDINEA. Este foarte important să fii corect cu partenerii tăi, să nu încerci să-i manipulezi, pentru că nu ajungi nicăieri. Și o altă regulă este GENEROZITATEA. Trebuie să te gândești foarte mult la ceilalți când lucrezi în comunicare, pentru că este foarte puțin despre tine și foarte mult despre cei de lângă tine.

Cum se face PR pe timp de pandemie, când nu ne mai putem întâlni sau organiza evenimente?

Ne lipsesc foarte mult evenimentele, era o conectare extraordinară între antreprenori și jurnaliști, între oameni de PR și jurnaliști, lucru care ne ajuta enorm. Însă chiar și de la distanță, noi încercăm să ne ținem partenerii aproape și să comunicăm cu ei în mod constant. Ne-am mutat cu totul pe online, acum ne conectăm prin video calls. Este un moment dificil pentru toată lumea, dar se simte foarte mult solidaritatea și acest spirit în care am investit foarte multă energie înainte de pandemie.

Care sunt nevoile clienților pe timp de pandemie și cum reușiți să veniți în întâmpinarea lor?

În primul rând au nevoie de empatie, este foarte important să înțelegi în ce situație se găsește un partener acum, să nu te duci cu propuneri impresionante când omul este într-o situație ca aceasta. Oamenii sunt acum foarte strâmtorați, atenți la cheltuieli. Ar fi încă o presiune asupra lor care n-ar face decât să amplificăm această stare, nicidecum să-i ajutăm. Este nevoie de empatie și solidaritate, oamenii au nevoie de vizibilitate, povestea să le fie dusă mai departe. Ca om de PR, trebuie în primul rând să cunoști produsele lor, să știi cât sunt de bune și cum pot fi de folos publicului.

Cum poate fi măsurat impactul pe care l-a avut o campanie de PR?

O să-ți dau un exemolu foarte simplu. Primul este brandul „Pofta Focului“ – zacuscă, dulceață și alte bunătăți de la Iași, făcute după rețete respectate cu sfințenie. Noi am luat brandul din zona în care este deja cunoscut și apreciat și l-am adus într-un mediu nou, către oameni care pot valida acest produs mai departe. Am trimis produse către influenceri și jurnaliști, le-am scris povestea și planurile pe care le au. Aici am văzut un impact deosebit. Probabil că mulți parteneri se așteaptă ca noi să ajutăm partea de vânzări și parteneriate, însă lucrurile acestea nu au cum să se întâmple peste noapte. Dar dacă ai un produs foarte bun și tu crezi în el, dacă te zbați și-l comunici mai departe cu multă atenție și implicare, cu siguranță o să aibă trecere. Ca să-ți răspund la întrebare, sunt parteneri foarte mulțumiți care spun că nu se așteptau și că este impresionant ce am reușit, dar sunt și parteneri care probabil aveau așteptări mult mai mari și poate că zona de PR nu a fost suficientă.

Adică ei calculează impactul în fucție de vânzări?

Dacă revenim la exemplul „Pofta Focului“, acest partener își dă seama după interesul băcăniilor și magazinelor din țară care vor să introduce produsele în oferta lor. Pentru că au tot scris numeroși influenceri, povestea a apărut în presă, acest lucru sporește încrederea. Altfel stai și insiști foarte mult pe la potențiali parteneri care îți impun tot felul de condiții pentru a-ți introduce produsele în ofertă.

Ai pronunțat de două ori cuvântul influencer. Ești pro sau contra acestui curent?

Cu siguranță pro influenceri, dar aleși cu grijă și atenție. Aici nu ține de noroc sau de intuiție, este un fel de matematică și trebuie să respecți multe criterii atunci când îi alegi.

Vreau să te întreb cum s-a schimbat PR-ul de când ați început și cum v-ați adaptat la zona de new media?

În mediul digital au avansat foarte mult lucrurile, social media este din ce în ce  mai puternic și aici se simte o creștere impresionantă. În rest, am rămas foarte mult pe zona de print, online și evenimentele care s-au mutat în zona digitală.

Care a fost cea mai grea provocare pe care ai întâmpinat-o de când ai înființat agenția?

Întâmpin provocări aproape zilnic dar cea mai mare a fost această pandemie care ne-a surprins pe toți. Ne-au plecat cinci parteneri în aceeași zi, la jumătatea lunii martie. A fost dificil, dar apoi au început să vină alți parteneri noi.

Uitându-te în urmă, ce i-ai spune Mihaelei care începea în urmă cu 5 ani acest proiect?

Să aibă optimism, să aibă putere și răbdare, pentru că lucrurile se construiesc în timp, și să creadă foarte mult în visul pe care îl are, ca să-l poată ducă mai departe.

Business Leaders

View all posts

Adauga comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *