Business Leaders > Povesti de business > Cătălin Sporiș, fondator SMSO: „Black Friday este un fel de Revelion al SMS-urilor. SMS Marketing reprezintă un mod de comunicare foarte eficient pentru e-commerce“

Într-o societate în care totul se întâmplă la un click distanţă, antreprenorii încep să înţeleagă tot mai clar nevoia de digitalizare. Una dintre variantele în trend în ultimii ani este SMS Marketing, o cale eficientă de a ajunge la publicul ţintă şi de a propulsa campaniile şi promoţiile. Cătălin Sporiș, fondatorul  SMSO, o platformă locală de comunicare prin SMS, recunoaşte că a rămas uneori surprins de rezultatele unor campanii demarate prin SMS: „Am avut clienți care au trimis spre finalul campaniei SMS-urile ca și un reminder. Au avut surpriza ca serverele lor să nu mai facă față comenzilor”. De la el am aflat și cum îți pot crește companiile vânzările de Black Friday prin campanii de SMS Marketing.

Cu ocazia acestui interviu vreau să expicăm ce înseamnă SMS marketing, dar prima dată te rog să ne spui ce este SMSO?

SMSO este un proiect care a pornit undeva prin 2011, ca și idee. La un moment dat, când am fost la OSIM, am transmis partea de Smart Marketing-Smart Oportunity, „O“ vine de la oportunitatea de a folosi SMS-ul diferit de ceea ce eram obișnuiți până acum, datorită tehnologiei și tot ce înseamnă dezvoltările care ne-au permis să automatizăm și să facem mult mai utilă partea aceasta de SMS.

Cum poate fi un SMS de folosul antreprenorului?

Să comunice cu clienții lui într-un mod rapid și eficient datorită prețurilor pe care le au SMS-urile. Cu 3 cenți reușești practic să comunici cu clientul tău, automatizat sau nu.

Vreau să vorbim despre serviciile pe care le oferiți. De exemplu sunt antreprenor, vând poșete, cum poți să mă ajuți tu prin SMS Marketing să-mi cresc vânzările?

După ce îți faci un cont la noi pe platformă, dacă ai o bază de date cu clienții tăi, care au cumpărat de la tine, încarci acea listă. Ar fi bine să ai și numele sau prenumele clienților tăi pentru că putem trimite SMS personalizat. După ce ai încărcat lista respectivă, stabilești mesajul pe care urmează să îl trimiți către clienții tăi și din câteva click-uri ai dat „Send“. Aceasta este modalitatea cu baza de date a clientului. Există și varianta unei campanii targetate pusă la dispoziția noastră de către operatori, de către ORANGE și VODAFONE, pe baza criteriilor pe care le stabilim împreună cu tine, legate de localitate, putere de cumpărate, vârstă, tot ce înseamnă partea aceasta, stabilim bugetul și transmitem acea campanie către clienți. Nu o transmitem noi efectiv, ci operatorii de telefonie mobilă. Noi nu avem acces la baza lor de date. Este doar o comunicare între SMSO, client și reprezentantul operatorului de telefonie mobilă. La ora stabilită, în ziua stabilită, se transmite acea campanie.

Deci dacă sunt un antreprenor la început de drum și nu am o bază de date, pot să colaborez cu voi?

Acest serviciu l-am oferit de multe ori către clienți care au lansat un magazin mic: o băcănie, un magazin de construcții sau un restaurant. Am comunicat cu ei, am stabilit tot ce înseamnă locație, ce criterii ar fi importante pentru a targeta baza de date a operatorilor, iar după aceea s-a transmis campania de către operatorul de telefonie mobilă. Este foarte important ca beneficiarul, clientul, să aibă pregătită o variantă prin care să își creeze baza de date. Atunci când vin la tine în magazin sau platformă, să înregistrezi numărul de telefon și să-i ceri acordul pentru a comunica pe viitor. Așa îți creezi tu propria bază de date.

În ce industrie este mai profitabil SMS marketing?

Să zicem că în toate industriile, plecând de la business-uri mici, de la cabinete de stomatologie până la magazinele de fashion, online sau mai departe magazine generaliste care comunica cu clienții de la statusul comenzii (dacă a fost procesată, dacă a fost livrată către curier), curierii la rândul lor trimit și ei SMS. Fiecare business poate să folosească SMS-ul pentru a trimite un reminder despre programare, plata facturii. Pe fiecare proces de business poate fi folosit SMS-ul. De la new business, până la fidelizarea clienților.

Conținutul mesajului este făcut de voi, în colaborare cu clientul?

Oferim consultanță fiecărui client care își dorește acest lucru, mai ales dacă este la început de drum. Sunt și clienți care vin direct cu mesajul după ce este aprobat de marketing și nu putem schimba mare lucru acolo, cu toate că experiența ne-ar recomanda să venim cu mici îmbunătățiri. Important este ca în cadrul SMS-ului să fie partea aceasta de tracking, de urmărire a click-urilor care se dau și mai departe de unsubscribeing , de dezabonare de la aceste campanii de SMS. Știm cu toții ce înseamnă GDPR-ul și dreptul de a te dezabona.

Dacă ar fi să le dai trei sfaturi celor care realizează un astfel de mesaj?

Să se adreseze personalizat către client. Să pună acest link de urmărire și bineînțeles link-ul de dezabonare.

Ce costuri implică acest serviciu?

Practic doar SMS-ul. Fiecare SMS trimis costă 3 cenți. Noi, în momentul de față, avem pe site patru pachete în avans, în pre-pay. Prețurile pleacă de la 3,5 cenți la pachetele mici și ajung până la 2.8 cenți/SMS la pachetele mari de peste 30.000 de SMS-uri. Vorbim de SMS-uri care se trimit în România, nu și în internațional. Acolo sunt alte prețuri pentru firmele care comunică și cu clienții din afară.

Care este diferența dintre SMS marketing și email marketing? De ce să trimit un SMS și nu un newsletter prin email?

Teoretic nu se exclud. Ambele trebuie să fie în mix-ul acesta de comunicare. SMS-ul față de email marketing evită partea de SPAM. Al doilea motiv pentru folosirea SMS-ului este pentru că este citit mai rapid. Știm cu toții că avem zeci, chiar sute de email-uri, pe care nu reușim să le citim. Al treilea motiv este că SMS-ul este citit foarte rapid. Este citit în mai puțin de 5 minute, față de email-uri care ajung să fie citite și după două-trei zile.

Dacă ar fi să vorbim de campanii de succes, recomanzi să fie folosite ambele variante?

Da. Dacă am vorbi de Black Friday, că tot urmează, da. Se face acel teasing de campanie prin care informăm că urmează, dar nu doar pe email, putem vorbi și de mass-media. Aș recomanda să se trimită și SMS-ul, dar cumva mai aproape de ziua respectivă sau de ultimele ore de Black Friday, un reminder pentru acea promoție sau pentru acea campanie.

Sunteți de trei ani pe piață. Dă-mi exemplu de o campanie de succes, care ți-a rămas în minte.

Suntem de trei ani pe piață, pe partea de SMS-uri. Noi, ca și firmă, suntem de 10 ani în care am făcut multe lucruri în zona aceasta de telecomunicații. Am fost și în partea aceea de rețele de cartier. Am oferit și servicii de telefonie și acum oferim și servicii de SMS-uri. Practic avem un triple pack. Campanii de succes au fost mai multe. Una care îmi vine în minte este legată de un coafor. Un prieten de-al meu, că la început cu ei ne facem portofoliu, avea 4500 de contacte și a trimis către clienții lui că urmează să crească prețurile. M-a întrebat dacă eu consider că e ok, i-am zis că e bine să-ți informezi clienții că urmează să se întâmple acest lucru. A avut o rată de click/SMS de 60%, ceea ce este foarte mult. Rata medie per SMS este undeva la 30-35%.  Vorbim de rată de click și nu de conversie. Rata de click reprezintă clienții care dau click pe acel link și ajung pe site. Rata de conversie este raportată la câți cumpără acel produs. Rata de conversie este de 3, față de email unde este de 1% sau sub 1.

Cum vă pregătiți pentru Black Friday și ce presupune o astfel de campanie?

Ne pregătim pentru clienții noștri cu pachete atractive. Să aibă un cost mai bun în perioada aceasta. Știm ce înseamnă COVID-19 pentru ei în acest an. În trecut SMS-ul a însemnat un mod de comunicare foarte bun pentru business-uri, în special cele din e-commerce, un fel de Revelionul SMS-urilor. Anul trecut am avut mai multe campanii cu clienți care au trimis spre finalul programului SMS-urile ca și un reminder, pentru a cumpăra produsele lor. Au avut surpriza ca serverele lor să nu mai facă față și să vină foarte mult trafic din partea aceasta de SMS-uri.

Pentru că ai amintit de pandemie. Aș vrea să te întreb dacă în perioada în care am stat în case au fost companii care au ales să comunice cu angajații lor/clienții lor prin SMS-uri?

Chiar a fost o creștere pe partea aceasta. Conturi care s-au creat și campanii care s-au trimis. La nivel de industrie am citit câteva rapoarte, undeva 20-30% a fost creșterea. Am rămas surprins că industria la care nu ne așteptam a început să se intereseze de comunicarea prin SMS. Un exemplu care îmi vine în minte era o firmă care se ocupă cu dezmembrări auto. El comunica practic cu toți ceilalți care colectau piese.

Ce spun studiile despre faptul că un SMS poate influența comportamentul cumpărătorului?

Noi nu am făcut studii. Ne raportăm la celelalte surse din internet. Este clar că SMS-ul datorită vitezei cu care este citit, dacă este pus într-o campanie și într-un context foarte bun, influențează destul de mult. O campanie care îmi vine în minte este legată de un magazin online de produse de înfrumusețare, care a trimis un SMS pentru o campanie care ținea fix două ore. Practic, în acel timp, trebuia să iei decizia. În momentul de față ar fi cea mai bună metodă prin care să ai rezultate. Știm cu toții că într-o astfel de campanie este bine să fie și un termen, și dacă SMS-ul vine spre finalizarea acelui termen, cu atât mai bine.

Care au fost provocările în business?

Au fost provocări legate de partea aceasta de dezvoltare tehnică. Noi am avut și alte proiecte, am dezvoltat platforme, dar lucrurile s-au întâmplat total diferit la acest proiect. Am învățat tehnologii noi, partea aceasta de dezvoltare pe HP, notificări, task management. Cum ar zice colegul meu Costin, „bine am venit în lumea lui!” în care îți dorești ca anumite lucruri să meargă cu o anumită viteză, dar nu se întâmplă Just like that, adică trebuie să depui efort, să încerci mai multe variante pentru ca lucrurile să se întâmple cum trebuie.

Cum arată strategia de dezvoltare pe următorul an a SMSO?

Pentru începutul anului viitor ne-am propus să traducem site-ul și aplicația în limba engleză și să intrăm pe piețe din regiune: Ungaria, Bulgaria, Serbia, Ucraina și Moldova. Să fim regionali. Pentru finalul anului să ne gândim pe partea de vest și nu numai. Avem în vedere și partea latin-americană. Vrem să integrăm partea de shopify, platforme de e-commerce și vrem să avem și partea de WhatsApp.

Pe final vreau să știu care este cea mai importantă lecție de business pe care ai învățat-o în cei 10 ani de antreprenoriat?

Partea de educație. Mi-a lipsit educația antrprenorială. Mi-aduc aminte că în liceu am avut un curs de educație antreprenorială, dar din păcate nu a fost ceva practic. Cu toate că am terminat Facultate de Management Economic, după aceea Consultanță Management la master, după ce am luat decizia să intru în zona de antreprenoriat, mi-am dat seama că aveam nevoie de anumite informații, pe care le găseam efectiv în cărțile de la facultate. Cumva adaptate, dar erau acolo lucrurile respective. Mai departe educația pe care putem să o luăm din manuale, din articole sau de la mentori, de la coach. Apoi ar fi și disciplina, care pentru mine este probabil cea mai importantă resursă, care vine cumva și din sport. Degeaba suntem educați, citim, dacă nu punem și în practică ceea ce citim. Ar fi bine să aplicăm mai mult din ceea ce citim.

Business Leaders

View all posts

Adauga comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *