Business Leaders > Lideri > INTERVIU Alex Nomicos, CFO Bergenbier: „Performanța unui producător de bere se mai măsoară și prin inovație și diversificare, este esențial în industria noastră să inovăm“

Alexandru Nomicos, Director Financiar Bergenbier SA – una dintre cele mai mari companii din industrie, spune că „în România consumatorul de bere este pragmatic, atent și în căutarea constantă a unui echilibru optim între calitate și preț la mărcile preferate“. Consideră această atitudine firească, având în vedere perioada de prosperitate economică pe care am traversat-o în decursul ultimului deceniu, dar și  a schimbărilor recente care au dus la premiumizarea produselor de pe piață. 

Business Leaders: Ce înseamnă performanță atunci când vorbim despre industria de bere?

Alex Nomicos, CFO Bergenbier: Performanță în industria berii înseamnă, în linii mari, aceleași lucruri ca în orice altă industrie: vânzări solide care generează profit, cotă de piață, cashflow pozitiv. Alți indicatori la care ne-am putea uita ar fi: randamentul capitalului investit (producție, ambalaje, active comerciale, inovații), sau marja de profit pe anumite brand-uri. Evident, ca business-ul să fie unul sănătos, durabil, acești KPIs trebuie să se ridice la un anumit nivel și să se bucure de o evoluție pozitivă în timp.

În plus, performanța unui producător de bere se mai măsoară și prin inovație și diversificare pentru că este esențial ca în industria noastră să inovăm, să punem pe piață produsele care ating trendurile actuale ale consumatorilor. Un alt indice de performanță important este și eficiența operațională, practic utilizarea optimă a resurselor, în special pe lanțurile de producție și distribuție. Și nu în ultimul rând, performanța se mai referă și la direcția de sustenabilitate pe care compania o are, eforturile pe care le face pentru a-și reduce amprenta de carbon, pentru a fi în linie cu directivele în vigoare.

La Bergenbier S.A. avem grijă de toate aceste elemente atunci când ne uităm la performanța companiei noastre, dezvoltăm constant strategii și tactici prin care să menținem business-ul nostru relevant, sustenabil și durabil.

Cu ce valori ați vrea să fie identificat brandul Bergenbier de către consumatori?

„Prietenii știu de ce!“, sloganul brand-ului nostru fanion spune practic povestea valorilor noastre: prietenia și empatia. Așa a fost construită marca noastră și, mai important, așa a fost construită întreaga organizație Bergenbier S.A. Suntem o companie care pune oamenii în prim plan prin tot ceea ce facem, de la acțiuni interne, la cele destinate consumatorilor.

Bergenbier este o bere a prieteniei, consumatorii noștri identifică produsul cu această valoare importantă, iar prin modalitățile coerente de construcție ale brand-ului am reușit să ducem mai departe prietenia, factorul central al mesajului nostru de equity. Așa am oferit diferențiere și conștientizare în piață pentru Bergenbier, ceea ce ne-a adus loializare în rândul consumatorilor.

Să construiești un brand așa puternic precum Bergenbier este un adevărat succes și se datorează celor aproape trei decenii de când suntem pe piață și echipelor care au lucrat și lucrează în continuare cu dedicare pentru Bergenbier.

Anul acesta ați consolidat portofoliul Bergenbier S.A. cu două sortimente 0.0 pentru Stella Artois și Staropramen. Cum au fost primite de către consumatori?

Spuneam mai devreme că performanța unei companii din industria berii se măsoară și în inovații, diversificare. Variantele 0.0% alcool ale brand-urilor premium Staropramen și Stella Artois sunt două lansări care ne consolidează portofoliul, oferind opțiuni consumatorilor care nu pot sau nu doresc să consume alcool.

Cele două produse oferă experiențe diferite. Staropramen 0.0 se bucură de o metodă de producție specială, prin care este asigurat același gust distinct și savuros ca berea lager cu alcool. Se adresează consumatorilor care nu trebuie să facă niciun fel de compromis când vine vorba de gustul răcoritor al berii cu 0.0% alcool. Stella Artois 0.0 continuă povestea brand-ului premium fondat în 1366, în Leuven, Belgia și transformă orice ocazie de consum într-una specială datorită gustului rafinat, fiind o bere potrivită meselor alături de cei dragi.

Ne bucurăm să vedem că cele două produse nou lansate performează în linie cu planurile noastre și ne așteptăm ca anul viitor să vedem performanțe bune în segmentul 0.0.

Suntem în sezonul în care se consumă cea mai mare cantitate de bere. Cu ce vă veți surprinde consumatorii vara aceasta?

Avem un portofoliu diversificat și puternic, acoperind toate segmentele din piață. Bergenbier este motorul, avem o nouă campanie națională adresată consumatorilor, Superprietenii care oferă acum 3 mașini de Supererou. Apoi avem campania Beck’s „Câștigă ce vrei, nu ce trebuie”, unde oferim premii consumatorilor pe timpul verii. În plus, avem variantele fără alcool Staropramen și Stella Artois, iar Fresh, brand-ul nostru care acoperă segmentul mixuri de bere și suc, a ajuns deja la a patra aromă. Am lansat Mango și Fructul Pasiunii, un sortiment extrem de bine primit de consumatori.

Desigur, pe piață avem și celelalte brand-uri din portofoliu, specialitățile Leffe, Hoegaarden, berea mexicană Corona și Miller. Ne așteptăm la volume bune în sezonul de vară.

Cum vedeți impactul tendințelor de consum asupra industriei berii în următorii ani? Ce măsuri ați luat pentru a rămâne relevanți și a vă adapta la schimbările în preferințele consumatorilor?

Consumatorul din România este pragmatic, atent și în căutarea constantă a unui echilibru optim între calitate și preț la mărcile preferate. Această atitudine este firească, având în vedere perioada de prosperitate economică pe care am traversat-o în decursul ultimului deceniu, dar și schimbările recente care au dus la premiumizarea produselor de pe piață. Cu toate acestea, suntem conștienți că am fost afectați de o serie de crize, de la pandemie până la dificultățile macroeconomice din ultima perioadă.

Prin urmare, imaginea și experiențele de consum oferite de brand-uri trebuie să fie susținute de beneficii concrete, precum prețuri accesibile, cantități adecvate și promoții atractive. Astfel, un brand poate câștiga încrederea consumatorului și se poate menține pe lista scurtă de cumpărături. La Bergenbier S.A., ne preocupăm constant de aceste nevoi ale consumatorului, adaptându-ne la contextul actual. Rămânem relevanți prin portofoliul diversificat și atractiv, prin atingerea nevoilor actuale din piață, prin sortimente 0.0 ale brand-urilor importante pe care le avem și, mai ales, prin promoții relevante.

Ați revenit ca sponsor oficial al Echipei Naționale a României. Cât de importantă a fost această revenire pentru brand?

Parteneriatul cu Echipa Națională de Fotbal a României este unul strategic, mai ales că fotbalul a fost mereu în ADN-ul Bergenbier. În primul rând, maximizăm o ocazie importantă de consum și, de asemenea, construim constant la valoarea brand-ului nostru.

Suntem nu doar berea prietenilor, dar și berea suporterilor, iar culoarea galben se asociază cu Bergenbier. Ținem pumnii jucătorilor pentru calificarea la Campionatul European de Fotbal!

Ce s-a schimbat în industrie în ultimii ani și care a fost cea mai mare provocare avută, din poziția de CFO al companiei?

Industria berii a trecut prin multiple provocări în ultimii ani, începând cu pandemia de Covid-19, continuând cu războiul din Ucraina, criza energetică și culminând cu inflația agresivă din 2022. Prin urmare, din punct de vedere volumic, piața a continuat să scadă. Rolul meu s-a axat pe a găsi soluții rapide de a atinge obiectivele financiare ale companiei, în ciuda contextului fluid și anevoios. Mă refer la implementarea unei strategii flexibile de preț pentru a contracara măcar parțial inflația din producție și lanțul de aprovizionare, impulsionarea creșterii brand-urilor din segmentul premium dar și construirea unui model robust de gestionare al costurilor și eficientizare a fluxului de numerar. Mai mult de atât, mi-am dorit să fiu versatil, să mă implic în cât mai multe proiecte cu efecte benefice și sustenabile asupra întregului business din România și din regiune (un exemplu ar fi Sistemul Garanție Returnare). Și nu în ultimul rând, îmi doresc să dezvolt echipe, să ajut fiecare membru din echipă să-și atingă potențialul. Mi-am dedicat o bună parte din timp pentru a crea o echipă unită, ambițioasă, adaptabilă, stabilă, prin programe de training, digitalizarea anumitor raportări financiare, recunoașterea proiectelor de impact.

Cum vă asigurați că vă dezvoltați constant abilitățile de leadership și cum rămâneți la curent cu tendințele și practicile actuale în domeniul leadershipului?

În zilele noastre se vorbește foarte mult despre acest concept de Leadership. Există multiple abilități de leadership și este destul de greu să le identifici pe cele mai importante. Consider că o viață întreagă nu este suficientă pentru a dobândi Mastery în Leadership. Eu încerc constant să valorific și să dezvolt echipa, și în același timp să rămân echilibrat, să ofer încredere în direcția strategică pe care mergem ca și organizație. În cadrul Country Leadership Team, mi-am exprimat constant, transparent, rațional punctul de vedere asupra deciziilor de business, scenariilor disponibile de urmat pentru a securiza îndeplinirea obiectivelor non-financiare cum ar fi cele legate de oameni, consumatori, parteneri dar și cele financiare. Recent, am absolvit cu succes programul de Executive MBA, un program de un an și jumătate oferit de Tiffin University, care m-a ajutat să acumulez noi cunoștințe și abilități, ieșind puțin mai mult în afara sferei financiare. Molson Coors m-a susținut în acest demers și mai mult de atât mi-a oferit ocazia să trec și prin alte programe de leadership, interne, care să-mi stimuleze potențialul.

Ce sfaturi cheie ați oferi antreprenorilor în ceea ce privește gestionarea finanțelor și luarea deciziilor financiare? Care sunt cele mai importante aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere în procesul lor de planificare și control financiar?

Nu am fost antreprenor până acum, nu am cochetat suficient de mult cu această cale profesională, așadar nu cred că sunt cel mai avizat în a oferi sfaturi antreprenorilor. Dacă ar fi doar să subliniez câteva sugestii generale, acestea ar fi:

 1/ întotdeauna să își asume că nu pot controla totul 100%, sunt aspecte macroeconomice, fiscale care pot deteriora traiectoria oricărui business, și atunci să se concentreze profund pe ceea ce pot controla;

 2/ să știe ceea ce cunosc și să știe ceea ce nu cunosc („know what they know and what they don’t know”), astfel încât să aducă experți, specialiști care să-i ajute în acele zone pe care nu le stăpânesc și să le accepte ajutorul deplin (ex. expertiză fiscală, legală, strategie marketing etc);

3/ să se ghideze după  sintagma Cash is King, mai adevarată ca niciodată, și probabil în perioada pandemiei multe business-uri au suferit dacă nu au avut un program suficient de inteligent de maximizare și monitorizare de fluxuri de numerar;

 4/ să stabilească obiective financiare pe multiple orizonturi de timp (lunare, trimestriale, anuale, multi-anuale) deoarece doar așa pot ști constant unde se află comparativ cu planul inițial, ce scenarii de redresare sau amplificare se pot creiona ulterior, ce decizii de business sunt necesare acum și nu mai târziu.

Pe final, ne-am bucura mult să faceți câteva recomandări de cărți cititorilor Business Leaders (antreprenori).

Sunt câteva cărți care mi-au plăcut foarte mult, probabil și prin experiența mea personală: 1/ Leadership by Doris Kearns Goodwin, 2/ Principles by Ray Dalio, 3/ Made to Stick by Heath Brothers. În același timp, consider că publicațiile de Business, Economie, People Leaders pot fi o sursă nemărginită de informații, idei și creativitate. (ex. The Economist)

Lizeta Maria

View all posts