Business Leaders > Povesti de business > După ce și-a crescut în plină pandemie cifra de afaceri, SARTO bespoke lansează oferte de achiziție și fuziune pentru concurenți și businessuri similare

De profesie politolog și jurist, Matei Ladea a venit în 2014 la SARTO bespoke pentru a dezvolta partea de marketing, advertising și comunicare. Deși brandul a fost fondat în 2011, producând costume la comandă pentru miri, tânărul antreprenor și-a dorit să schimbe direcția afacerii, transformându-o într-un business de producție și retail pe zona de îmbrăcăminte bărbătească. Matei Ladea a lucrat înainte de SARTO în Bundestag, parla­mentul german și apoi la retailerul Lidl, ca project manager pe zona Europa de Est.

INTERVIU CU MATEI LADEA, COFONDATOR SARTO BEPSOKE

Când ai apărut în povestea SARTO și ce legătură are parlamentul german cu antreprenoriatul și moda?

Parlamentul german are legătură cu moda, acolo în fiecare zi este o etalare de cravate colorate. În povestea SARTO am apărut în 2014. După ce m-am întors de la studii din Germania și după perioada de lucru în parlament, am activat doi ani la o corporație din țară ca junior manager pentru Europa de Sud-Est. Apoi m-am decis că nu vreau să rămân într-un business de tip corporatist și vreau să încerc și latura antreprenorială. Pentru mine antreprenoriatul era o idilă, unde antreprenorul are puterea să facă ceea ce nu poate într-o corporație. Scăpam de reguli și proceduri. Am venit în companie în 2014 și atunci a început businessul SARTO să își schimbe forma și să devină ceea ce este astăzi.

Ce ți-ai dorit să schimbi și cum au evoluat lucrurile de atunci?

În primul rând mi-am dorit ca acest business să crească. La momentul 2014, focusul era pe publicul de ceremonie, producea îmbrăcăminte pe comandă pentru miri. Era ocazia de vânzare cea mai simplă. Se mergea la târguri de nunți, se adunau contacte și apoi se contactau mirii pentru programare. Era un business frumos, dar cu ocazie de achiziție cam șase luni pe an. Nu era pe gustul meu. Mai mult decât atât, mi-am dorit ca acest business să capete o formă de tip business aspirațional, să aibă puterea de a educa, de a crea branduri în piață. Eu mi-am dorit ca acest business să aducă eleganță în viața domnilor. În ziua de astăzi, oamenii nu mai portă ținute cum purtau. În urmă cu ceva timp era vorba despre respect pentru imagiea de sine, atenție la detalii. Oamenii de vânzări purtau costume, erau atenți la imaginea lor. Acțiunea de a vinde și de a încerca să convingi pe cineva presupune transferul de încredere. Nu ai cum să transferi încredere dacă ești neatent, neîngrijit sau dacă nu ești preocupat de imaginea ta personală.

Deci ați trecut de la miri la profilul antreprenorului român.

Am trecut la profilul antreprenorului român, a omului de afaceri, a managerului. Cei mai mulți clienți sunt manageri și avocați. Avocații și managerii de nivel corporatist superior sunt foarte preocupați în continuare de imaginea personală, chiar și în vreme de pandemie.

Cu ce vă diferențiați pe piață?

Cu foarte multe. În primul rând suntem singurii care oferim bispoke la adevărata calitate. În momentul în care ați intrat la noi în showroom ați văzut un maistru croitor. Noi tăiem la foarfecă, avem tipar desenat de mână pentru fiecare client, toate cusăturile relevante și importante le coasem de mână. Doar cusăturile lungi se cos la mașina de cusut, pentru a asigura consecvență și a evita micile imperfecțiuni. Mai mult, noi suntem foarte preocupați de modul în care costumul îmbracă corpul. Motiv pentru care facem două probe intermediare cu sacoul complet desfăzut, o probă cu sacoul fără mâneci și o a doua în care sacoul este închis, dar încă puterm interveni. Așa asigurăm gradul de satisfacție pe care clientul și-l dorește. Acesta este adevăratul costum de comandă, bispoke. Trebuie diferențiat costumul „bispoke“ de „made to measure“. Mulți spun că și acesta ar fi un costum pe comandă, dar nu este așa. Îți poți comanda țesătura, ți-l poți personaliza, dar el pleacă de la un etalon de serie și se modifică un tipar de bază. Dacă ne imaginăm un bărbat culturist care poartă măsura 56 la piept și măsura 48 în talie, este un trapez. Nu poate fi îmbrăcat elegant în made to measure. Se va vedea diferența, sunt limitările tiparului de fabrică. Mai mult decât atât, un produs made to measure este lucrat într-o linie industrială. Nu este un produs atins de un talent croitoricesc.

Aveți și produse din categoria „ready to wear“?

Da, avem și produse din categoria „gata făcute“, unde împingem foarte puternic pantofii „Loake Shoemakers“, pe care îi importăm și distribuim din 2014 în tot sud-estul Europei. Avem accesorii – cravate, batiste, și avem inclusiv colecții capsulă cu elemente casual – blugi, pulovere, pollo-uri.

S-au schimbat preferințele clienților odată cu pandemia?

Da, a crescut nevoia de confort și de înțelegere a restricțiilor. Dacă managerii până de curând purtau cravata, acum nu vor să mai poarte nici sacou. Avocații purtau costume în trei piese, între timp au renunțat la vestă și la pantalonul de costum. Poartă un pantalon casual, cu sacou și cămașă. Trebuie diferențiat între cei care au fost afectați de pandemie la un asemenea nivel încât au redus complet interacțiunea umană și cei care au fost în continuare prezenți. Cei care și-au mutat activitatea acasă și-au schimbat radical comportamentul de consum. Pe de altă parte, cei care se luptă în continuare pentru businessul lor, merg la birou și au întâlniri cu clienții, nu au renunțat la ținuta elegantă. De ce? Pentru că ținuta business formală transmite mult mai mult decât realizăm la prima vedere. Nu este doar despre cum ne îmbrăcăm. Este foarte mult despre ce comunicăm dincolo de ceea ce spunem. Noi am făcut o mica cercetare printre clienții noștri și i-am întrebat de ce se îmbracă formal. De exemplu, bankingul transmite prin ținută încredere și siguranță. Media se îmbracă normal pentru a transmite un mesaj dincolo de cuvinte. Imaginea personală ne ajută să comunicăm.

Cum ați reuși să creșteți cifra de afaceri cu 17% într-o perioadă în care oamenii nu au mai avut nevoie de ținute business pentru că au stat în fața calculatorului și au făcut ședințe on-line?

Diferența dintre noi și ceilalți a fost faptul că noi am ales să tăiem valul în două. Ne-am adaptat și am făcut camașa de pandemie, o cămașă elegantă care pe Zoom arată ca orice cămașă business dar se simte ca și când ai avea o pijama pe tine.

Clientul care ne-a ajutat pe noi să creștem în această perioadă a fost clientul care a înțeles că trebuie să înfrunte criza.

Matei Ladea, cofondator SARTO bespoke

Micile detalii pot face diferența atunci când vine vorba de modul în care te prezinți și păstrezi relația cu clientul. Pe de altă parte, a contat și atitudinea noastră față de criză și faptul că ne-am diversificat gama de produse. În iunie 2020, în momentul în care s-a ridicat restricția de a ieși din casă, noi deja începusem advertisingul pentru blugi. Și am reușit să vindem aproximativ 200 de perechi de blugi made to measure.

Cum se poate oferi serviciul „made to measure“ când interacțiunea este pusă sub semnul distanțării?
Marele nostru avantaj a fost intimitatea spațiului și întâlnirile doar pe bază de programare. Modul acesta de lucru, prin care le arătăm oamenilor că suntem atenți la spațiul lor personal, ne-a ajutat. În plus, respectăm toate normele de dezinfectare.

Dacă nu pandemia a fost cea mai grea perioadă, care a fost cel mai dificil moment pe care l-ați avut de înfruntat la SARTO?

O să completez spunând că și pentru noi a fost o perioadă de învățare, impactul pandemiei a fost extraordinar de puternic. Ceea ce ne-a ajutat a fost că aveam pregătite multe dintre aceste proiecte. Noi am făcut doar A/B testing. Am testat în permanență să vedem ce funcționează și ce-și dorește mai repede piața. Procesul de achiziție și de listare a unui produs durează luni de zile, dacă vrei să faci lucrurile pe repede înainte, și ani de zile, dacă vrei să fii serios. Nu poți să le recomanzi clienților o țesătură pe care tu n-ai testat-o cel puțin șase luni să vezi cum se comportă. Noi deja făcusem acea muncă pregătitoare, a trebui doar să testăm ce prinde la public.

Revenind la cea mai grea perioadă, cred că a fost în 2016-2017, când focusul nostru a trecut de la „made to measure“ la „bispoke“. Atunci s-a suprapus și cu o inflație foarte mare de producători de costume. A durat să le explicăm oamenilor diferența dintre produsele pe măsuri și cele pe comandă. Mai mult, o fabrică din Bulgaria, care produce în serviciu industrial made to masure, s-a hotărât că vrea să acapareze piața românească. Efectiv au dat gratuit chituri de început de lucru. Au apărut în doi ani aproximativ douăzeci de buticuri care vindeau serviciul made to measure.

Care sunt planurile voastre de dezvoltare?

Pe termen lung vrem să devenim un brand și un business internațional. Vrem să ne integrăm pe verticală cu toate etapele de producție și să controlăm 100% producția, exact cum facem la bispoke. Ne propunem să avem o făbricuță, și mai apoi o fabrică, pentru produsele made to measure și pentru ready to wear. Vrem să ne dezvoltăm mai puternic în România și împrejurimi, motiv pentru care am lansat mai multe oferte de achiziție și fuziune pentru concurenți și businessuri similare.

Business Leaders

View all posts

Adauga comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *