Într-o industrie a comunicării dominată de schimbări rapide și luată pe neașteptate de apariția influencerilor și evoluția inteligenței artificiale, Clara Shriki reușește să inspire prin reziliența în această lume la mai bine de 20 de ani de când și-a început activitatea. A cunoscut lumea presei la o vârstă fragedă, petrecându-și copilăria în Casa Scânteii, având norocul de a avea o mamă jurnalistă și scriitoare.
Chiar dacă și-a început studiile cu gândul că va deveni o mare pianistă, atracția pentru jurnalism a fost mai puternică iar circumstanțele favorabile au condus-o către această meserie. Își amintește că în timpul studiilor la Conservator, din pasiunea pentru sport și dorința de a ști mai mult despre ce se întâmplă în această lume, mergea în fiecare dimineață să cumpere ziarele de profil. Această pasiune a fost și baza carierei sale în jurnalism. Odată ce a intrat în lumea presei sportive, Clara s-a făcut remarcată prin reportaje și interviuri care au avut în prim plan sportivi remarcabili.
Trecerea către domeniul relațiilor publice a fost o evoluție firească, conștientă fiind la acel moment de abilitățile sale în comunicare, de relațiile solide cu oameni din această industrie și a unei rețele extinse în mass-media românească.
Business Leaders: Cum este să crești într-o familie în care presa a jucat un rol important, având o mamă jurnalistă și scriitoare? În ce mod te-a influențat acest aspect în decizia de a-ți urma propriul drum în mass-media?
Clara Shriki: Într-adevăr, influența mamei în traiectoria mea profesionala există. În copilărie, una din marile mele bucurii era sa merg la biroul ei din Casa Scânteii, actuala Casa Presei. Eram atrasa de mediul de acolo cu tot ceea ce însemna el: mașinile de scris, redactarea știrilor, birourile și holurile spațioase, mirosul, oamenii. Pot spune ca am avut o copilărie marcată de muzica și presă. Și deși am studiat sā devin muzician, până la urmă m-am regăsit în jurnalism.
Cum au fost începuturile în jurnalism?
Create de pasiunea pentru sport. În primii ani de Conservator, cumpăram ProSport-ul în fiecare dimineață pentru a afla ce au mai făcut echipele mele favorite de fotbal de atunci, Chelsea și Valencia, sau jucatoarele mele favorite de tenis, Irina Sparlea și Ruxandra Dragomir. În 2004, după ce am absolvit Universitatea de Muzica, și eram profesoară de pian, mi-am luat inima în dinți și i-am scris un mail lui Cristian Țopescu. Mi-a răspuns Dorin Chioțea, redactorul șef de atunci al publicației, care m-a chemat la sediul ziarului să mă cunoască și mi-a spus că pot rămâne să fac practică. În 2005, când a apărut pe piața un nou ziar sportiv, Total Sport, s-au eliberat multe locuri în redacția ProSport și am avut șansă sa fiu promovată la categoria „reporter special”.
Care sunt cele mai frumoase amintiri din perioada în care ai lucrat ca jurnalistă?
Marile satisfacții veneau când reușeam materiale și interviuri în exclusivitate sau când ajungeam prin prisma meseriei în cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. O altă bucurie a fost când am realizat un interviu cu un fotbalist ce avea rezultate bune la echipa sa de club din afara României, dar la Națională nu mai era convocat. După acel interviu din ProSport a revenit la națională. Nu știu neaparat dacă datorită materialului meu, dar așa îmi place sa cred.
Cum te-ai simțit trecând de la o carieră în jurnalism la una în PR și cum a fost procesul tău de adaptare și învățare în noul domeniu al PR-ului?
În primul rând, cariera în jurnalism m-a ajutat sa mă propulsez într-una de PR, aceasta meserie constând în comunicarea unui mesaj prin intermediul canalelor mass-media: tv, online sau presă scrisă. Ori fără experiența acumulata, know how-ul redactării unui articol interesant sau relațiile create ca jurnalist ar fi fost mult mai greu să răzbat în acest domeniu și să rezist atâția ani. Pentru mine, trecerea a fost naturală, pentru că în 2010 am devenit ofițer de presă pentru clubul de baschet Steaua și apoi pentru Federația Română de Kempo, cel mai drag proiect al meu, încă actual. Iar apoi au urmat tot mai multe proiecte în sport. M-am ocupat de imaginea Ruxandrei Dragomir, când era președintele Federatiei Romane de Tenis, a lui Mihai Leu, cu care fac o echipa foarte bună și în prezent, a Cameliei Potec, a boxerilor Flavius Biea și Christian Ciocan, a lui Carmen Tocala, Gabriel Toncean (vice președinte în Agenția Națională pentru Sport), piloții de raliu Claudiu Motoc și Vali Porcisteanu, compania Mercedes-Benz Auto Schunn, cluburile sportive Aqua Sport, World Class sau Neby Fitness. În afara de PR-ul în lumea sportului și auto, în portofoliul agenției mele se află clienți din frumusețe, medical, turism, muzica, etc.
Cum crezi că s-au schimbat cerințele și așteptările în industria mass-mediei și PR-ului de-a lungul anilor și cum te-ai adaptat acestor schimbări în munca ta?
În prezent, industria creatorilor de conținut a luat un avânt fantastic și multi oameni de PR s-ar putea simți amenințati de acest lucru însă consider că munca în Relații Publice nu este amenințată de influenceri. Dimpotrivă, ei crează mai multe opțiuni pentru agențiile de PR de a transmite mesajul lor publicului dorit, printr-un nou canal media.
Cum diferă munca de PR pentru sportivi față de PR-ul pentru companii sau alte domenii?
Este mult mai ușoară, mai plăcută. Cu cât vorbim de performanțe și realizări mai mari, cu atât este mai ușor de promovat.
Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le-ai avut în munca ta în PR până în prezent?
Longevitatea în acest domeniu și oportunitatea deschiderii propriei afaceri.
Știu că ai deschis un salon de beauty și magazin online de cosmetice? Cum este viața de antreprenor în această industrie?
Ambele proiecte merg bine având în vedere că prin prisma meseriei mele le-am promovat puternic în presa, în televiziune și pe rețelele de social media prin vectori de imagine precum Carmen Grebenișan sau Nicole Stanesse.
Care sunt planurile și obiectivele tale pentru viitor, cum îți vezi evoluția în următorii ani?
Unul din proiecte este reluarea premiilor „iClara Media Awards”, eveniment în cadrul căruia premiam sportivi, actori, artiști, oameni de afaceri.
Care sunt cele mai mari lecții pe care le-ai învățat din cariera ta în mass-media și PR până în prezent?
Una dintre cele mai importante lecții învățate în mass-media și PR a fost să prețuiesc oamenii.