În urmă cu 15 ani, când în România nici nu se vorbea de digitalizarea sistemului de educație, Alexandru Holicov punea bazele platformei Adservio. După o investiție substanțială de timp și resurse financiare, astăzi platforma educațională acoperă de la grădiniță până la liceu și este folosită de peste 1000 de unități de învățământ preuniversitar, punând zilnic în contact zeci de mii de cadre didactice, elevi și părinți.
Anul trecut compania a obținut o primă finanțare de la Fondurile de Investiții Catalyst Romania de 2 milioane de euro pentru a continua extinderea pe piața internațională și a dezvolta un nou produs Adservio Campus pentru mediul universitar.
În România, în acest moment, digitalizarea școlilor a ajuns la 15-20%. Mai este de muncă, dar lucrurile pot fi accelerate și cu implicarea autorităților, proiecte prin PNRR, avem și buget și legislație – Alexandru Holicov
Ești cunoscut ca ieșeanul care și-a popus să digitalizeze școlile din România. La 15 ani distanță de la momentul de debut al businessului, simți că ai reușit ce ți-ai propus?
Sunt ieșean, dar am în echipă colegi din toată România, alături de care am reușit să obțin rezultatele din cei 15 ani. Când am pus bazele businessului nu se vorbea de digitalizare în România și mulți profesori din școlile cu care interacționam nici nu înțelegeau de ce este nevoie de un astfel de proiect.
De unde a pornit ideea platformei, având în vedere că în urmă cu 15 ani școlile nu erau dotate cu laptopuri sau nu aveau toate conexiune la internet?
Primii 10 ani din evoluția companiei au fost în întuneric. În 2008 am început, iar în 2009 am implementat proiectul la primul liceu din Iași. Până în 2017 aveam 35 de unități școlare care foloseau platforma. În 2017 am avut un parteneriat cu o companie de telecomunicații și până la finalul anului 2019 platforma era implementată în peste 200 de unități școlare. În momentul pandemiei, chiar dacă platforma era gândită pentru școala deschisă, nu pentru conceptul de școală de la distanță, am depășit 1 500 de unități școlare care au folosit platforma. Pe timpul pandemiei am oferit serviciile platformei în mod gratuit. În prezent, avem peste 1000 de școli care plătesc serviciile noastre și se bucură de toate beneficiile platformei.
Ce servicii oferă platforma educaţională Adservio?
În 2020, în plină pandemie, cuvântul Adservio era în top 3 căutări pe Google. În anii următori, am fost numărul 1 la căutări pe domeniul educației. În prezent, Adservio este o platformă care acoperă tot intervalul de la grădiniță până la liceu. Noi ne-am focusat pe tot ce înseamnă educație și relația între familie și școală – părintele are o aplicație pe telefon, unde are notificări cu privire la activitatea copiilor. Este un mod de comunicare civilizat și organizat, ai un istoric, ai tot parcursul educațional al elevului. O noutate pe care o avem este dezvoltarea unui sistem bazat pe blockchain referitor la parcursul educațional al elevilor: de la grădiniță până termină facultatea. Beneficiile sunt mari pentru părinți, profesori și managementul școlii: în momentul în care ai implementat Adservio, toată partea de birocrație- rapoarte, statistici, catalog – sunt în format electronic. Elevii au conturi separate pentru a comunica, au grupuri de lucru, pot participa la lecții, au acces la bibliotecă digitală, dezvoltare personală, teste de autocunoaștere, acces la facultăți (foto, video, date despre admitere, informații pentru un viitor student). Modulul de admitere este integrat cu un test de autocunoaștere pe partea de carieră, prin care elevilor le este arătat la final un profil cu direcțiile în care ar putea să se dezvolte, ce facultăți și joburi pot să aleagă. În viitorul apropiat vor avea un buton pentru a aplica direct din Adservio la facultate, pentru a achita taxa și a realiza tot procesul de înscriere.
Cum a fost perioada pandemiei pentru business?
Pandemia a venit cu părțile ei rele, dar a mișcat acest sistem de educație, pe care eu de 12 ani mă chinuiam să îl schimb. Atunci când profesorii au fost puși în fața situației din pandemie, au fost înțelese beneficiile platformei. Și mama mea, cadru didactic, a început să o folosească tot în pandemie și acum îmi arată cum o ajută aplicația de pe telefon și ce beneficii i-a adus platforma. Un tool de corectare a temelor l-am dezvoltat chiar pe baza feedback-ului primit de la mama mea. Primea multe teme, trebuia să le descarce/încarce. Prin acest tool poți să primești tema, să corectezi și să dai feedback copilului chiar în platformă.
Te-a influențat în dezvoltarea produsului și faptul că mama ta lucrează în sistemul de educație?
Acum 15 ani nu exista un proiect mare în acest sens, erau proiecte mici la nivel de școli. Platforma a venit mult înaintea vremurilor, în ceea ce privește sistemul de educație. Poate dacă îl începeam în 2008, în SUA, lucrurile ar fi stat altfel. Dorința noastră cea mai mare a fost să lăsăm în urmă noilor generații un sistem educațional mai bun.
Cât la sută simți că ai reușit să digitalizezi sistemul de educație din România?
Ne dorim să mai schimbăm multe lucruri. În România, în prezent, la nivel de legislație, lucrurile încep să se miște. Ministerul Educației a înțeles că este nevoie de digitalizare. Au apărut și anumite norme. Până în 2024 eu văd digitalizat sistemul de educație din România. Cred că este obligatoriu ca o școală să aibă o platformă cum este Adservio, este baza digitalizării. Beneficiile pot fi văzute în mai puțin de un an: comunicarea școală-familie, avantaje pentru profesori și elevi. În România, în acest moment, digitalizarea școlilor a ajuns la 15-20%. Mai este de muncă, dar lucrurile pot fi accelerate și cu implicarea autorităților, proiecte prin PNRR, avem și buget și legislație.
Care sunt planurile de viitor ale companiei?
Anul trecut am obținut o primă finanțare de la Fondurile de Investiții Catalyst Romania de 2 milioane de euro. Continuăm să dezvoltăm produsul, creștem numărul de școli cu acces la platforma noastră. O să fie al treilea an al proiectului de catalog electronic deschis de Ministerul Educației, prin care școlile pot opta să folosească exclusiv Adservio. De asemenea, vrem să facem pasul spre mediul internațional. Anul trecut am încheiat un parteneriat cu Microsoft și am mutat toată infrastructura pe cloudul lor. Acum lucrăm la integrarea Microsoft 365 cu aplicația Adservio, să ne listăm în marketplace-ul lor, platforma Teams. Avem discuții cu mulți distribuitori care să vândă platforma noastră. Luna aceasta vom fi prezenți cel mai mare eveniment de #EdTech din lume: Bett Global de la Londra pentru a avea întâlniri cu reprezentanți ai școlilor din mai multe țări.
Care a fost cea mai grea perioadă pentru companie și care a fost cea mai bună decizie de business pe care ai luat-o?
În cei 15 ani au fost perioade care au alternat. Primii 10 ani au fost foarte grei, sute de întâlniri și câteva contracte. Pentru a atinge succesul trebuie să nu renunți. Eu am știut tot timpul că ceea ce fac are valoare și schimbă în bine complet comunitatea și școala. Drumul spre succes nu este lin, dacă nu ești puternic și nu crezi în tine, în direcția ta și ideea ta, ca atunci când ești jos să ai entuziasmul pe care îl ai când ești sus, te vei opri. Este o zicală Everything will be ok in the end. If it’s not ok, it’s not the end ( În final totul se termină cu bine. Dacă nu este bine, nu s-a terminat încă). Nu cred în succesul obținut ușor sau fără sacrificii. Sunt câțiva care au avut succes peste noapte, dar nu este o regulă. Parcursul este cel care te formează. Binele fără rău nu poți să-l vezi.
Ai o recomandare pentru antreprenori: un curs, un mentor?
Da, cărțile. Eu am descoperit plăcerea pentru citit acum doi ani. Mi-am propus să citesc zilnic. În primul an, am citit vreo 40 de cărți, acum iau în calcul măcar o carte pe lună. Sunt oameni care și-au pus ideile în cărți. Ca recomandări aș spune Ce e dificil la lucrurile dificile- Ben Horowitz, Ești ceea ce faci – Ben Horowitz, Trillion Dollar Coach sau Shoe Dog. Memoriile creatorului Nike – Phil Knight.
Dacă nu ai fi lansat Adservio, în ce altă industrie ai fi investit?
Înainte de Adservio, am lucrat în domeniul imobiliar, acolo am început un business. De fapt, de la 18 ani am debutat cu leasing auto, imobiliare, apoi Adservio. Posibil să fi rămas în domeniul imobiliar, îmi plăcea interacțiunea cu clienții, aveam în minte un proiect cu case sustenabile atunci (n.r. în urmă cu ani). În ultimii 15 ani am spus NU tuturor oportunităților și m-am focusat pe Adservio. Sunt multe domenii în care mi-ar plăcea să activez, dar eu prefer să investesc în ceva inovator care știu că aduce impact în societate…poate energie verde, AI.
Rămân la Adservio, momentan. Sfatul pentru antreprenori este să își găsească pasiunea, să fie implicați, să nu se gândească doar la partea financiară.