Alexandra Andriescu este designer și fondatoarea brandului Maison Chouchou. Și-a finalizat studiile în Franța, dar a decis să se întoarcă în România după a fost recucerită de Iași, la una din vizitela sale acasă. Despre tranziția de la artă la antreprenoriat spune că a fost un lucru firesc. „Faci artă, dar dacă nu faci și business, arta rămâne doar în stadiul creativ, estetic. Arta businessului este ceva mai rafinat. Arta trebuie scoasă pe stradă, trebuie văzută, trebuie simțită. Am vrut să aduc culoare pe străzi”.
Maison Chouchou s-a născut din dorința de a pune pictura în mișcare, Alexandra reușind să ducă numele brandului peste hotare, paltoanele sale ajungând în New York, Japonia, Franța, Blegia și Danemarca. În țară este iubită de clientele din Iași și recunoscută la nivel național ca fiind unul dintre designerii care au îmbrăcat-o pe actuala Primă Doamnă a României.
Ce părți din femeia Alexandra, compatibile cu antreprenoarea Alexandra au contribuit la succesul businessului?
Cred că cea mai mare caracteristică a Alexandrei, care se regăsește în businessul Maison Chouchou, este emoția pe care o transmit atât prin produsele noastre, cât și eu ca om, dar și empatia, compasiunea și determinarea în același timp. Sunt complementare și construiesc ce sunt eu ca om. Sunt o persoană perseverentă, pozitivă și realistă în același timp.
Cum a apărut Maison Chouchou, ți-ai propus să-ți faci un business sau a fost pur și simplu o întâmplare?
M-am întors din Franța într-un context aparte. M-a recucerit România, m-a recucerit Iașiul, m-am întors alături de fostul soț. Aături de el am început atelierele de creație, dar în același timp aveam o idee care nu-mi dădea pace: o idee care implica interacțiunea cu femeile. Primul lucru a fost numele, apoi paltoanele și mantourile. Acestea s-au născut în Franța, în atelierul meu de pictură. Prima dată a venit Chouchou, cel mai de preț obiect, apoi visam, vizualizam paltoanele, culorile, interacțiunea femeilor cu produsul, întregirea ținutei de către produs, alura delicată, feminină. Am o carte pe care am citit-o la un moment dat cu băiețelul meu Ce poți face cu o idee? și acea idee o purtam zi de zi, nu-mi dădea pace și mi-am zis că trebuie să o pun în practică pentru că simțeam că pot oferi mai mult celor din jurul meu. Asta cred că îmi oferă cea mai mare satisfacție, să văd cum se raportează cei din jur, când comandă aceste produse. Văd bucuria. Este sentimentul principal, atunci când o femeie îmbracă produsele Maison Chouchou. Și siguranța.
Care a fost cel mai frumos feedback primit din partea clientelor tale?
Am mai multe, dar unul care mi-a rămas în suflet a fost când m-a sunat o clientă de la spital și mi-a zis: Alexandra, am trecut printr-o perioadă foarte grea, dar am avut paltonul de la tine și simțeam că am o armură. Îl purtam pe coridor și mă simțeam protejată, simțeam că trec peste. Ea a avut un deznodământ fericit și asta m-a emoționat foarte tare.
Clienta ți-a fost și actuala Primă Doamnă a României. Ai simțit acest lucru ca pe o o recunoaștere a meritelor tale?
Mi-am propus, a fost un gând. Așa cum s-a născut Maison Chouchou, așa mi-am zis și de data aceasta vreau să o îmbrac pe Carmen Iohannis. Am văzut-o la televizor, am simțit o energie compatibilă cu a mea și mi-am dorit să-i ofer un palton Maison Chouchou. Mi-am propus să o contactez, cei din jur mi-au zis că nu voi avea acces ușor la dumneaei, dar totul s-a întâmplat rapid. În două săptămâni s-a întâmplat ce vizualizasem în primele zile. Am văzut-o la televizor îmbracată cu un palton Maison Chouchou. A fost o validare, un moment de recunoaștere a muncii mele. În același timp, am simțit ceva firesc, pentru că noi femeile trebuie să ne susținem în momentele de bucurie și ajutor. Cred că mână-n mână putem evolua.
Cum ai reușit să găsești compatibilitatea între artă și business?
Arta și businessul pentru mine fac un duo inedit. Faci artă, dar dacă nu faci și business, arta rămâne doar în stadiul creativ, estetic și atât. Arta businessului este ceva mai rafinat. Artele plastice, desenul, muzica avansează astfel și au recunoștința celor din jur. Arta trebuie scoasă pe stradă, trebuie văzută, trebuie simțită. Pentru mine a fost ceva firesc, o continuare a ceea ce fac. Arta mea s-a născut odată cu mine, la fel și businessul. Îi spuneam de mică tatălui meu că vreau să fac ceva, să valorific munca mea. Am început treptat, vindeam icoane pe lemn făcute cu pasiune la 12 ani. La șapte ani desenam tablouri pentru vecinii de pe scara și asta mi-a oferit validare. Știam că pot mai mult, că îmi pot depăși condiția. Este o călătorie de care trebuie să profităm.
Ce a fost cel mai greu la început?
Au fost mai multe etape grele, dar pe mine momentele de cumpănă mă mobilizează foarte tare, îmi dau cele mai bune idei. Am început fără resurse financiare. Alături de partenerul meu de atunci am făcut un mozaic pentru biserica din satul bunicilor mei și o parte din sumă s-a dus spre prima mașină de cusut, care funcționează și acum în atelier.
Cum arată echipa Maison Chouchou și care este rolul tău în prezent?
Suntem o echipă mică, doar patru persoane. Ceea ce ne caracterizează pe toți este determinarea și seriozitatea, corectitudinea și pasiunea. Eu nu fac produsele, eu le creez, le promovez, fac brandul cunoscut la nivel național și internațional. Simt că acesta este rolul meu.
Ce face diferit Maison Chouchou?
Nu m-am gândit la ideea de ALTFEL, ci am vrut să aduc culoare pe străzi. Observam foarte mult gri, am simțit că este nevoie de prospețime. Am vrut să aduc pictura în mișcare, să promovez liniile simple. Este un produs onest care pune în evidență corpul, mai presus de artificii.
Ce este slow fashion, amintiți pe site de acest concept?
Noi suntem datori să susținem ideea de a cumpăra responsabil și de a promova calitatea. Este important să consumăm conștient, să alegem produse de calitate care ne pot însoți timp îndelungat și nu să consumăm foarte multe produse de la un an la altul. Trebuie să existe compatibilitate între ce avem acasă și ce intenționăm să cumpărăm. Este important să susținem noi, antreprenorii locali, această direcție, o revoluție viitoare. Vremurile cer asta, conștientizarea achiziției!
Cum ți se pare noul trend în care poți achiziționa haine virtuale? Ce se pierde, ce se câștigă?
Se câștigă timp și este benefic pentru noi. Cunosc fenomenul, aplicând un produs pe noi, nu ne mai deplasăm, nu mai necesită realizare fizică. În același timp simt că-i lipsește emoția, ceea ce transmite produsul când îl atingi. Se spune că haina nu face pe om. Părerea mea este că îl ajută în diferite situații, îi plusează calitățile. De cele mai multe ori ne aflăm într-un context în care imaginea contează. Cei din fața noastră nu ne cunosc și așa ne putem face remarcați. O haină de calitate îți subliniază corpul și te face să te simți mai bine în pielea ta. E foarte important.
Unde găsim produsele Maison Chouchou?
Produsele noastre se găsesc pe site-ul maisonchouchou.com. Ele pot fi achiziționate online sau direct din atelierul nostru de la Iași. Noi facem și produse made to measure. Ele pot fi comandate chiar și de la distanță. Facem o simulare în atelier și le realizăm. Încercăm să nu avem bariera distanței.
Unde au fost văzute paltoanele create de tine?
Au ajuns în Japonia după Festivalul de Modă din 2018, în magazine din New York. Tot în 2018 au fost scoase pe scena vieneză alături de produsele altor designeri români pe care îi susțin. Au ajuns și în Franța, Blegia, Danemarca.
Care a fost momentul în care te-ai simțit mândră de artista Alexandra și de femeia de business?
Sunt diferite momente care mă fac să fiu mândră de mine ca femeie, ca antreprenor și ca mamă. Primul moment care îmi vine în minte este parcursul ultimilor doi ani, jonglarea cu dificultățile. Sunt mândră că am știut să port acest business printr-o pandemie și acum prin contextul acestui război. Încercăm să fim alături de cei din jurul nostru. În pandemie am oferit măști și acum am creat broșe în formă de inimă care se numesc Ucraina. Au fost expediate în România, Spania și Franța. Suma integrală a fost direcționată către UNICEF.
Ce planuri de viitor ai pentru brand?
Vreau ca Maison Chouchou să ajungă brand național, cu o investiție rezonabilă în marketing și spații fizice de vânzare în București, Cluj, Iași. Vrem să ne dezvoltăm și pe segmentul online. Îmi doresc să evoluez și eu ca antreprenor. Caut să îmi iau inspirația de la antreprenorii locali care au reușit inclusiv pe plan internațional. Acum câțiva ani îmi făceam un plan de business și mi-am propus să avem insule Maison Chouchou în toate Galeriile Lafayette din Franța.
Au fost în cei șase ani momente în care ai simțit să renunți?
Da, multe momente. Dacă renunțam, aș fi renunțat la mine. Au fost momente grele, dar este interesant că în acele momente veneau rezolvările și trebuia doar să acționez. Trebuie să vedem oportunitățile în jurul nostru. Sunt momente de cumpănă tot timpul, dar n-aș renunța.
Ce emoție definește cel mai bine brandul Maison Chochou?
Este greu să definesc printr-o singură emoție. Este un amalgam de siguranță, sensibilitate, bucurie, verticalitate.
Care este cea mai importantă lecție de business pe care ai experimentat-o?
Eu cred mult în ceea ce fac. Cred că trebuie să fii extrem de serios și corect, cu tine și cei din jur, trebuie să înveți să nu sari etape. Trebuie să-mi ofer timp și răbdare pentru a înțelege de ce un anumit lucru nu funcționează. Totodată, să acționez acum, proiectându-mă în viitor.
De unde îți iei energia?
Rămân des fără energie pentru că îmi place să am un program încărcat. Când simt că nu mai pot, mă opresc și mă concentrez pe un gând frumos cu familia, cu mine. Am grijă de mine pe plan emoțional, mental și fizic.