Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni al Microsoft, cu o experiență de peste 18 ani în telecomunicații și IT, susține ideea că România poate deveni un hub de digitalizare la nivel european şi global. Cei peste 200.000 de specialiști care activează în sectorul IT&C și ecosistemul de startup-uri dezvoltat în ultimii ani, dar și educația antreprenorilor în direcția economiei digitale reprezintă cheia în a transforma România în digital hub. „În cei doi ani de pandemie, în România, comportamentul utilizatorilor s-a schimbat fundamental. Avem peste 4 milioane de utilizatori noi de servicii digitale. Acum companiile trebuie să își regândească activitatea, să aducă această componentă digitală”. De peste 15 ani, Microsoft sprijină startup-urile, iar în prezent este partener principal Innovation Labs. „Nu este doar despre ce facem ca și corporate, ci este despre ce facem ca indivizi, ca angajați ai unei companii. Ne aducem și noi aportul personal la succesul acestor companii start-up la început de drum”.
Care este misiunea Microsoft în România?
În parcursul corporate al Microsoft am rafinat foarte mult ceea ce ne dorim noi să facem. Misiunea este simplă: vrem să ajutăm fiecare individ și fiecare companie de pe planetă să-și atingă obiectivele. Ea se translatează direct în ceea ce facem noi pe piața locală și pe piața globală. Nu facem lucruri diferite în România față de ce facem în orice altă țară. Scopul este să susținem companiile din România să atingă potențialul pe care pot să îl aibă, liderii de business să își atingă potențialul lor, să colaboreze mai bine cu clienții, să crească productivitatea angajaților, să-și optimizeze operațiunile, să transforme produsele pe care le pun pe piața locală și globală. Ne-am propus idealul de a transforma România într-un hub cel puțin regional de digitalizare pentru că avem foarte multe avantaje aici pe piața locală care să confere acest statut României. Suntem în urmă în ceea ce privește digitalizarea, dar acesta nu este un dezavantaj. Este dezavantaj pe termen scurt, dar putem foarte repede să prindem din urmă țările vestice, să accelerăm procesele de digitalizare și să exportăm digitalizare, să exportăm inovație. Microsoft își propune să ajute în acest sens atât indivizi persoane fizice, startup-uri, instituții de educație, companii și de ce nu, în sectorul public.
Ce trebuie să înțelegem prin conceptul de economie digitală?
La începuturi, discutam de economia digitală în legătură cu companiile care activau pe piața de IT&C. Lucrurile s-au schimbat fundamental pentru că din punctul nostru de vedere fiecare companie, este o companie digitală. Dacă ne uităm în industria auto-Dacia. Dacia a evoluat și în momentul acesta ei angajează mai mulți ingineri de software decât ingineri mecanici. Rămâne o companie de manufacturing, dar devine încet și o companie digitală. Își aduc aportul în digitalizare lor și pe plan mondial. În trecut când ne întrebam care este oportunitatea Microsoft pe piață, ne uitam cât software, produse, servicii, putem să vindem către clienți. În momentul de față, nu mai punem problema așa, pentru că oportunitatea noastră este întreaga economie. Fiecare companie devine o companie digitală. Acum când gândim economia digitală trebuie să luăm în calcul piața clasică de IT&C, dar pe de altă parte să adăugăm toate aceste componente de digitalizare care se regăsesc în aproape fiecare companie din lume.

Ai spus că România are potențial de hub de digitalizare, dar și că România este cumva în urmă, în procesul de digitalizare. Unde greșim?
Aș începe cu enumerarea avantajelor: avem un sistem de învățământ bun, care produce specialiști de calitate. Dacă ne uităm la raportul dintre specialiștii STEM, România are 43% din total absolvenți STEM, media Europei este de 30%. Al doilea avantaj, tradițional, România a avut un număr mare de developeri și de specialiști IT. Suntem la 200.000 de oameni care activează în companii de IT&C. Numărul de companii care activează în sectorul IT&C este unul foarte mare. Sunt peste 20.000 de companii, sunt peste 100 de multinaționale care au birouri mari în România, cum are Microsoft. Ultimul avantaj major este că avem un ecosistem fantastic de startup-uri de tehnologie, care produc inovație local.
Pe de altă parte, observăm că România este deficitară pe foarte multe zone: în sectorul public suntem ultimii, în ceea ce privește procesul de digitalizare; la nivel de companii mici și mijlocii ocupăm un loc deloc fruntaș, acestea nu au acest mindset de digital first. Ce putem face? În primul rând putem să folosim valorile pe care le avem, să punem digital pe primul loc. În pandemie, companiile care au pus componenta digital pe primul loc au avut mare succes. Nu numai că au traversat această perioadă dificilă cu succes, dar și-au crescut baza de clienți, au inovat mai mult, au crescut profitabilitate. Deci a avea aceast digital mindset atât în sectorul public, cât și în cel privat și a crește educația acestor antreprenori în a folosi tehnologii digitale poate fi cheia în a transforma România în digital hub.
E nevoie de educație, nu doar competențe de tehnologie, ci de a învăța antreprenorul rolul tehnologiei în compania sa. În cei doi ani de pandemie, în România, comportamentul utilizatorilor s-a schimbat fundamental. Avem peste 4 milioane de utilizatori noi de servicii digitale. Asta ce înseamnă? Oameni care în trecut mergeau la o bancă, la ghișeu, în momentul de față, folosesc aplicația digitală a băncii. Oameni care făceau cumpărăturile fizic, în momentul de față jumătate din cumpărături și le fac online. La fel și cu taxe, impozite etc. Acum au rămas în modul digital. Acum companiile trebuie să își regândească activitatea, să aducă această componentă digitală. Pandemia a accelerat procesul de digitalizare.
Microsoft susține startup-uri de ani buni. Pe unul dintre ele de 10 ani și a ajuns foarte departe. Avem potențial la capitolul startup?
Avem un potențial fantastic. Mie îmi place să vorbesc cu acești oameni, te inspiră și îți dau energie. UiPath a fost un etalon și a pus lumină pe potențialul pe care noi îl avem. Noi lucrăm cu ei de 10 ani și-am sprijin prin programele noastre. Au pus reflectorul pe potențialul startup-urilor din România. În România sunt mii de startup-uri care au potențial și vedem după succesul UiPath, foarte multe alte companii de acest tip care tind să extindă produsele și serviciile lor nu numai în România, ci mai mult pe piața globală. De exemplu în sectorul bancar, FintechOS ajută foarte multe companii să avanseze procesele de digitalizare. Un exemplu este CEC Bank, o bancă tradiționalistă, deținută de statul român, care în urmă cu câțiva ani, nu era etalonul digitalizării. Le-a fost greu să accelereze procesul in-house, dar cu un parteneriat cu FintechOS, un startup, tot ce înseamnă sistemul de customer onboarding este digitalizat 100%. Singuri le-ar fi fost dificil, dar cu sprijin de la un startup au reușit. Genul acesta de parteneriat poate susține economia românească și ajută la creșterea inovației și competitivității. Acesta este potențialul startup-urilor. Cresc, aduc bani, investitori, creează locuri de muncă, ajută companiile în procesul de digitalizare. Un alt exemplu, XVision, parte din Innovation Labs, programul pe care îl susținem cu mândrie. Ei au un sistem digital pentru analiza imagisticii, colaborează cu Regina Maria și au ajutat cu foarte multă inovație. Potențialul este mare, trebuie doar să îl fructificăm, să susținem startup-urile, să încurajăm tinerii să gândească și să-și pună ideile în practică.
Cui se adresează Microsoft și ce planuri aveți?
Specific pentru startup-uri avem un program mai special, pentru că este în ADN-ul nostru, Microsoft a fost la rândul său un startup. Primul program se numea BizSpark, dezvoltat în urmă cu 15 ani, oferea tehnologie pentru startup. În urmă cu 7-8 ani de zile am lansat programul Microsoft for Startups care a inovat și mai mult beneficiile oferite startup-urilor. Pe lângă tehnologie am început să aducem competențe tehnice, cursuri și certificări, consultanță de business, în special în ceea ce privește procesele de go-to-market, co-marketing. Un pas important, ce aduce un lucru esențial a fost programul de Co-sell, prin care pe lângă tehnologie, competențe, co-marketing, mergem alături de ei la client. Oamenii noștri de sales vând produsele Microsoft și foarte bine sunt compensați să vândă și produsele pe care startup-urile susținute de Microsoft le au pe piață. Oferă un avantaj foarte mare startup-ului: acces la o piață globală. Dacă produsul este foarte bun și inovator, prin intermediul forței de vânzări Microsoft, poți să vinzi oriunde. De aceea avem aceste parteneriate strânse cu UiPath, cu Xvision, cu FintechOS.
Anul acesta, am transformat programul Microsoft for Startups astfel încât să atingă și mai multe startup-uri. Inițial se adresa companiilor care aveau un produs stabilit, un produs finit, care se putea consuma. Am vrut să extindem și către oamenii care au doar o idee. Și am lansat Microsoft for Startups Founders Hub care permite oricărui startup, indiferent de stadiu, să acceseze programul acesta cu toate beneficiile pe care le-am menționat. Chiar dacă e stadiul de prototip, dar vrei să acccesezi beneficiile Microsoft, o poți face accesând Founders Hub. Acest lucru îl folosim foarte bine în Innovation Labs pentru că acolo multe companii sunt la început de drum. La nivel mondial, peste 130.000 de companii au făcut parte din programul acesta. Investim peste 500 de milioane de dolari în acest program și o facem cu mândrie pentru că startup-urile reprezintă cheia accelerării proceselor de digitalizare în orice țară.
De ce face Microsoft asta? Ce impact este urmărit?
Toate aceste companii folosesc tehnologia Microsoft și asta ne ajută pe noi să extindem produsele și serviciile noastre. Mai important este că pentru fiecare dolar pe care startup-urile îl plătesc, aduc înapoi către acționarii și clienții lor șapte dolari, pentru că au avut parte de aceste beneficii și produsul lor a avansat și este unul matur în momentul de față. Există beneficii financiare pentru că toate aceste companii devin utilizatori ai serviciilor noastre de cloud, dar mai mult decât atât, au un impact major în economie. Ne este mai dificil să ghidăm un client spre digitalizare prin suportul nostru, dacă nu implicăm și un startup.
Când a început parteneriatul cu Innovation Labs și ce idei inovatoare ați găsit printre startup-uri?
Am susținut Innovation Labs încă de la început. A fost o perioadă de pauză, în care au fost anumite schimbări de politici de finanțare ale Microsoft n-am mai putut susține programu. Am reluat susținerea anul trecut. Anul acesta suntem principal partener și așa ne dorim să rămânem pentru că noi credem cu tărie în ce fac ei, pentru simplu fapt că se adresează studenților, companiilor la început de drum. Innovation Labs sprijină companiile mici și asta ne bucură. Totodată, colegi de-ai mei vin și asigură mentorat pentru toate aceste startup-uri. Anul trecut 14 colegi au totalizat peste 3000 de ore de mentorat. Este și o latură umană, de mândrie națională, vrem pentru că suntem și noi în România, avem peste 2000 de angajați, toți acești oameni vor să își aducă contribuția peste cele 8 ore de program. Vor să-și susțină colegii să transforme visul în afacere de succes. Nu este doar despre ce facem ca și corporate, ci este despre ce facem ca indivizi, ca angajați ai unei companii. Ne aducem și noi aportul personal la succesul acestor companii.
Cum te aștepți să arate această industrie peste 5 ani?
UiPath a adus lumină și a oferit vizibilitate celorlalte startup-uri din România și a subliniat astfel capabilitățile antreprenorilor român care vin cu idei fantastice. Cred că vom avea din ce în ce mai multe companii de genul UiPath pe piață. La nivel european sunt 36 de Unicorni din Europa Centrală și de Est. Mă aștept să avem 1000 în doi ani de zile, dintre care câteva zeci de România pentru că avem această capacitate. Europa ca și SUA, este în urmă, dar Europa Centrală și de Est poate compensa ritmul de inovație.
Ai peste 18 ani de experiență în telecomunicații și IT și susțineți cu Microsoft atât de multe startup-uri. Dacă luna viitoare ai lansa un startup, ce ai face diferit?
Nu știu dacă aș face ceva anume diferit. Fiecare startup are drumul lui și depășește mai agil sau mai puțin agil anumite obstacole. Cred că cel mai important este să folosești tehnologia din ziua 1. Chiar dacă ideea ta este în agricultură. Avem companii care folosesc tehnologia pentru a accelera procesul de producție în agricultură. Aș apela întotdeauna la experți, fie că vorbim de VC-uri, fie că discutăm de corporații cum este Microsoft. Avem o zicală în Microsoft: Be a learn-it-all, not a know-it-all! Indiferent cât de sus ești, întotdeauna ai ceva de învățat. Pot să am cea mai tare idee din lume, dar întotdeauna aș asculta și de la alții ce ar face diferit, cum aș putea să scalez, să evoluez.
Care a fost lecția care ți-a schimbat mindset-ul?
Primul lucru care îmi vine în minte ar fi: colaborarea este esențială. Nu este despre un individ, indiferent cât de strălucit ar fi el, este despre cum colaborează cu ceilalți colegi. Împreună putem face mai multe decât singuri. E o zicală din Arabia: dacă vrei să mergi repede, mergi singur! Dacă vrei să mergi departe, mergi împreună cu cineva!