Business Leaders > Povesti de business > Cum a reușit Alina Culina, unul dintre cei mai talentați hairstiliști din România, să inspire o industrie întreagă prin curajul și determinarea de a depăși provocările copilăriei

Plecată dintr-un sat modest al României, unde până și electricitatea era doar un vis îndepărtat, Alina Culina – hairstylist internațional, trainer Londa Professional și fondatoarea salonului Maktub, a avut un parcurs profesional ce avea să redefinească frumusețea și ambiția unei copile care visa să reușească la București. De la copilăria plină de lipsuri până la ascensiunea ca unul dintre cei mai respectați hairstiliști din țară, povestea Alinei este o lecție de perseverență și putere specifice oamneilor care nu se lasă în voia sorții.

Alina a crescut într-un sat modest, unde lipsurile erau parte din viața de zi cu zi. Fără electricitate și cu resurse limitate, copilăria ei a fost marcată de provocări, dar şi de o dorință neîncetată de a se realiza profesional. „De mică, ştiam că voi ajunge cineva. Vedeam frumusețea în lucruri simple și mi-am dorit să o scot la lumină pentru alții,” povesteşte Alina.

Pasiunea pentru coafură a prins contur în copilărie, când experimenta diferite coafuri împreună cu colegele de școală sau în părul păpuşilor. Visurile ei au prins aripi la 17 ani, când a decis să vină la Bucureşti, fără alt sprijin decât propria determinare şi un buget limitat pentru chirie şi mâncare.

Primele joburi ale Alinei nu au fost legate de hairstyling, dar au ajutat-o să-şi construiască reziliența, o abilitate importantă în drumul ei spre ceea ce își dorea. A lucrat inițial într-un magazin de dresuri, dar nu a pierdut niciodată din vedere pasiunea pentru păr. Drumul ei în hairstyling a început în saloane de cartier, unde a avut ocazia să-și dezvolte abilitățile de bază. Adevărata ascensiune a început însă odată cu întâlnirea mentorului Violeta Cinca, care a ajutat-o să descopere lumea hairstylingului.

Pe parcursul ascensiunii sale, educația a fost unul dintre pilonii principali ai reuşitei. De la cursuri tehnice la sesiuni de dezvoltare personală, Alina a investit constant în perfecționarea sa. De mare ajutor i-au fost și colaborările cu experți precum Valentin Sava şi Dudu Cumpăt, Alina ajungând să transforme hairstylingul într-o formă de artă. „Pentru mine, fiecare tunsoare sau culoare este o operă de artă. Este felul meu de a spune poveşti prin frumusețea oamenilor,” poveștește ea.

În 2021, Alina a deschis salonul Maktub, un spațu care reflectă viziunea ei asupra frumuseții. „Am construit acest salon doar din economiile mele şi cu sprijinul clienților. Este dovada că, dacă ai grijă de bani şi de oameni, poți realiza orice,”confirmă ea.

Pe lângă activitatea din salon, Alina este şi trainer pentru Londa Professional, o poziție prin care contribuie la formarea miilor de hairstiliști din țara. „Este o responsabilitate imensă, dar și o onoare. Vreau să le ofer nu doar tehnici, ci și motivația de a-şi depăşi limitele“.

Inspirată de propriile începuturi, cel mai mare vis al Alinei este să creeze o şcoală de meserii pentru copiii din mediul rural. Aceasta ar oferi nu doar educație, ci și sprijin material şi emoțional pentru a le da șansa la un viitor mai bun. „Dacă pot schimba viețile unor copii aşa cum mi-am schimbat propria viață, atunci știu că tot efortul a meritat,” povestește cu entuziasm Alina.

Business Leaders: Ai avut un început destul de modest, venind dintr-o familie simplă și ajungând la București la vârsta de 17 ani. Cum ai simțit acestă etapă și ce te-a motivat să continui să mergi înainte?
Alina Culina: De când eram mică, am avut în minte o voce în minte care spunea că eu voi ajunge cineva și că voi putea ajuta oamenii. Și pentru că îmi plăcea foarte tare să mă joc cu părul păpușilor mele, mama m-a învățat să împletesc. Făceam acest lucru permanent, fie păpușilor, fie colegelor de școală – asta când reușeam să ajung la școală. Îmi amintesc că era o emisiune la TV cu Geta Voinea, în care vorbea despre păr, tundea, coafa și făcea șuvițe. Efectiv, când am văzut șuvițele acelea la televizor, eram fascinată și mă gândeam cum se întâmplă ca părul să ajungă să își schimbe culoarea. Din clasa a 5-a am început să tund și să îmi croiesc singură haine, pentru că ai mei nu își permiteau să îmi cumpere. Tata încerca permanent să își găsească un job dar pe unde ajungea lumea își cam bătea joc de el, iar mama muncea cu ziua la prășit. Nu aveam nici energie electrică. Însă lipsurile și vocea aceea din mine m-au determinat să vin în București la vârsta de 17 ani. Am învățat să gătesc la vârsta de 6 ani, a trebuit sa-mi cresc cei trei frați mai mici, deci a fost o maturizare destul de brutală și foarte devreme. Trăind niște vremuri atât de grele acasă, nu mi se mai părea nimic greu în București. Fratele meu mai mare muncea deja de 2 ani și m-a ajutat să îmi găsesc gazdă. Am venit în București doar cu bani de chirie și mâncare la borcan Mi-am găsit de lucru într-un magazin de dresuri – acesta a fost primul meu job. Foamea și lipsurile te pot determina să evoluezi. Este foarte adevărat că procesul este mai lung și mai greu, iar de cele mai multe ori pot apărea multe obstacole, însă trecusem deja prin multe și nimic nu avea să fie mai greu decât acasă.

Cum a fost pentru tine să începi să lucrezi în domeniul beauty, având în vedere că nu veneai dintr-o familie cu legături în industrie? Ce te-a făcut să urmezi această cale, în ciuda dificultăților?
Mi-a dat forță pasiunea pentru arta de aranjare și îngrijire a părului, pe care am avut-o de mică. Când am venit în București, am venit cu scopul de a munci și a face școala de coafor. La primul job nu aveam deloc timp liber, munceam de luni până duminică. Însă în gazdă am întâlnit o fată mai mare decât mine cu vreo 13 ani. Își pierduse soțul și avea un copil mic. Ea mi-a povestit despre ospătărie. Mi-a spus: „Dacă vrei să faci școala de coafor, îți trebuie un job în care să câștigi bani dar să ai și timp liber”. Am găsit un restaurant unde lucram o zi și a doua zi o aveam liberă. Când nu mergeam la muncă, mă duceam la cursuri. După terminarea școlii, am lucrat vreo câteva luni în saloane de cartier, apoi, printr-o cunoștință, am ajuns la primul mentor ce mi-a deschis ochii despre lumea reală și creativă a coaforului. Violeta Cinca era trainer la Londa Professional, studiase la cele mai bune academii din lume și făcea magie cu părul. Când o vedeam cum lucrează, eram vrăjită, îmi doream să fiu ca ea. Prin ea am reușit să am acces la cursurile Londa Professional, unde am întâlnit alte colege cu experiență de la care am învățat multe lucruri. Sunt trei oameni din echipa veche care au pus o mare amprentă pe cariera mea. Cu Valentin Sava am făcut primii pași în tunsoare, Violeta Palovici m-a învățat ce înseamnă arta coafării părului, iar Dudu Cumpăt m-a învățat multe despre colorimetrie. Întorcându-mă la mentorul meu, era extraordinar de creativă, eram atât de dornică să fiu în preajma ei, că mă ofeream ca model la toate show-urile de păr. Nu îmi păsa ce îmi face în cap.

Ai spus că munca a fost cheia succesului tău. Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat în drumul tău profesional și cum le-ai depășit?

Cunoscând lumea Londa, mi-am dorit să fac parte din ea. Era foarte greu, aproape imposibil, pentru că brandurile mari se uită la tine doar dacă ești foarte talentat sau ai cifre mari de afaceri. Prima dată când s-a făcut un concurs de selecție nu am reușit să intru pentru că mi-a lipsit susținerea și încă mai aveam multe de învățat. La ceva timp m-am angajat la un alt salon și am început să merg la cursuri mult mai avansate. Spre norocul meu, după 2 ani s-a mai făcut o selecție, iar talentul a fost cel care m-a propulsat în lumea Londa. Am trecut de probe și apoi am intrat în echipă, iar aici au început dificultățile. Pentru un om care nu are o bază în ceea ce privește educația și în arta vorbirii, talentul nu este suficient pentru a fi un bun trainer. Chiar când am intrat în echipă, prietena cu care locuiam în chirie a fost ucisă de tatăl vitreg și a murit în brațele mele. Acest moment a creat un blocaj imens în mine, nu puteam vorbi, paralizam efectiv când trebuia să îmi țin speech-ul, am avut dificultăți de pronunție și pierderi de memorie. A fost cel mai greu moment din viața mea, eram în fața visului împlinit și nu îl puteam trăi. Din păcate, mi-a lipsit suportul echipei, însă au fost doi oameni foarte importanți în viața mea care au reușit să construiască omul care sunt azi. Cu Radu Zărnoveanu am făcut toate cursurile de comunicare organizate de Londa pentru echipa nouă, și acest om m-a încurajat foarte tare, era singurul care spunea șefilor că sunt foarte bună dar trebuie să aibă răbdare cu mine. Un alt om căruia îi mulțumesc din suflet este terapeuta Manuela Păduraru, omul care m-a ajutat să depășesc toate dificultățile, copilăria grea pe care am avut-o și trauma morții prietenei mele. Pentru a depăși anumite dificultăți avem nevoie de oameni, oameni pregătiți, răbdători și deschiși să te învețe. Mulțumesc brandului Londa că a investit în mine, timp de 5 ani, cursuri de formare profesională, comunicare, marketing și social media. Fără educație nu poți evolua.

Cum ți-ai amintit de începuturile tale când ai deschis propriul salon? Care au fost primii pași în această direcție și ce îți doreai să oferi clienților tăi?

Deschiderea salonului nu a fost ceva planificat, a fost o întâmplare. La 23 de ani mi-am propus să îmi iau casă prin bancă, lucram într-un salon deja de vreo 2 ani. Programul era extrem de încărcat și munceam aproape zilnic câte 13 ore, nu era ușor pentru că aveam multe cheltuieli. Am intrat în echipa Londa și trebuia să îmi termin studiile, însă șeful nu prea mă lăsa să plec la examene, așa că într-o zi m-am supărat și am plecat de acolo. Fără să am o bază de cliente, fără nimic, mi-am deschis firmă în 2018 și am închiriat un post de lucru. Cu zero investiții proprii, am reușit să cresc destul de mult doar reinvestind banii clientelor care veneau la salon. În 2021 am zis că e momentul să îmi deschid propriul meu loc, și a luat naștere salonul Maktub. Tot ce s-a construit a fost doar din ce am încasat de la clienți. Dacă faci economii și ai grijă de bani, poți ajunge la cifre mari, nimic nu este imposibil.

Ai investit mult în formare, atât în țară, cât și în cursuri internaționale, inclusiv la academia Vidal Sassoon în 2019. Ce experiență ai avut acolo și cum ți-a schimbat perspectiva asupra meseriei tale?

Fără educație nu reușești în viață, asta cred eu. Am fost la multe academii și am studiat domeniul coaforului, am aprofundat tot ce ține de culoare, tunsoare și styling deoarece iubesc părul în toate formele. Când ajungi la academii de top, vezi o altă perspectivă a coaforului, îți dai seama că poți transforma domeniul acesta în artă. Îți îmbunătățești tehnicile, te inspiri și poți împărtăși mai departe. Pasiunea naște dorința de cunoaștere, iar cunoașterea o obții prin studiu. În momentul în care te pregătești, atragi clienți care îți apreciază profesionalismul.

De când ești trainer Wella, cum ai perceput impactul acestui rol asupra carierei tale și care sunt cele mai importante lecții pe care le predai celor care participă la seminariile tale?

Acest rol m-a impactat foarte tare. Când ești reprezentant al unui brand de top, așteptările brandului și ale stiliștilor care lucrează cu tine sunt foarte mari, se pune o oarecare presiune pe umerii mei. Fiind printre primii zece reprezentanți ai brandului în România, avem rolul să pregătim câteva mii de stiliști din toată țara. Toate saloanele partenere Londa își trimit coaforii să îi pregătim, și pentru asta trebuie să fim cei mai buni. Ești mentor și trebuie să îți câștigi respectul.

În primul rând, le vorbesc foarte mult despre empatia pe care trebuie să o aibă față de clienții lor ca să poată lega o conexiune mai ușoară și o relație pe termen lung. Este foarte importantă consilierea clientului; le recomand să își pună în agendă 10-15 minute doar pentru a sta de vorbă și a le asculta nevoile. O consiliere bună elimină multe neplăceri legate de rezultatul final. Lucrăm cu părul, părul este starea, aspectul și energia omului. Pe lângă tehnică, anatomia firului de păr și folosirea produselor, punem foarte tare accent și pe partea umană a fiecăruia. Clientul este cel mai important în această ecuație, de aceea ne pregătim să fim cei mai buni. Pot spune că în România sunt cei mai buni hairstiliști din lume. Și nu exagerez.

Cum vezi evoluția industriei de beauty în următorii ani și ce recomandări ai pentru tinerii care își doresc o carieră în acest domeniu?

Ce mi se pare fain la generațiile de azi, este că își pot alege ce vor să facă. Când am făcut școala de coafor, acum 15 ani, nu era atât de multă informație. Pentru a te educa trebuia să mergi la multe cursuri costisitoare. Acum informația există pe internet, o accesezi gratuit. Acest lucru face ca evoluția în industrie să fie mult mai rapidă.

 Industria de beauty a evoluat foarte mult în ultimii zece ani, s-au deschis tot mai multe saloane de coafură și sunt tot mai mulți tineri ce își doresc să facă o carieră din acest domeniu. Ce observ în ultimii 3 ani, tot mai mulți stiliști din industrie vor să lucreze pe cont propriu, nu își doresc să fie angajați. După ce intră în această branșă, își fac cliente, iar apoi lucrează pe cont propriu. Și nu văd nimic greșit în asta. Nu își mai doresc să fie angajați, ca să aibă libertatea să își facă programul după bunul plac. Cred că toți antreprenorii aleg să facă antreprenoriat doar pentru a-și manageria singuri timpul și resursele financiare. Acum făcând o mică paranteză, de cele mai multe ori, când lucrezi pe cont propriu ajungi să lucrezi mai mult, se întâmplă asta din mai multe motive, fie te captează profitabilitatea, fie nu gestionezi corect resursele și nu faci profit. Pot fi mai multe cauze. Îi sfătuiesc pe tinerii care lucrează în acest domeniu, fie pe cont propriu, fie angajați, pe lângă pregătirea profesională, să facă și educație financiară ca să își poată gestiona cât mai bine toate resursele. Este important educația profesională, dar și cea financiară.

Cum a fost să reprezinți Londa Professional în România? Ce înseamnă pentru tine această asociere și cum influențează brandul procesul tău creativ?

A fost visul meu, deși nimeni nu credea că voi reuși. Să reprezint un brand atât de mare, cu o istorie în spate și cu vechime, este o mare mândrie pentru mine. Brandul a investit foarte mult în mine și m-a ajutat să ajung omul care sunt astăzi. Am ajuns la academii bune, am făcut cursuri de tot felul pentru dezvoltarea personală, comunicare, marketing, management, social media, tot ce îi trebuie unui om care o ia de la zero. Prin unicitatea cu care transmit beneficiile produselor prin diferite servicii pentru păr, atragem clienți. Evidențiem prin educație beneficiile produselor Londa, în felul acesta eu mă promovez prin brand și brandul face același lucru. Sunt organizate tot felul de seminarii, show-uri de păr, concursuri, și ne mai oferă posibilitatea de a face diferite colecții de hair, unde gândim tot conceptul. Pozele ajung în Estetica, pe paginile internaționale, unde inspiră mii de stiliști în toată lumea. Nu aș putea niciodată să rămân doar în salon, Londa îmi oferă posibilitatea să ies din anonimat și să îmi exprim creativitatea.

Ai reușit să te impui ca unul dintre cei mai buni hairstiliști din România. Ce înseamnă succesul pentru tine și cum reușești să îți păstrezi autenticitatea în fața unui succes tot mai mare?

Succesul pentru mine înseamnă să fii relevant pentru oamenii din jurul tău, să îi inspiri și să își dorească să fie ca tine. Îmi doresc să inspir oamenii, pentru că simt că am ceva de spus, atât personal cât și profesional. Trebuie să fii tu însuți și îți vei atrage propria comunitate cu care vei rezona și îți va aprecia munca. Nu fac nimic special, muncesc mult, studiez, ajut și creez lucruri faine pentru comunitate. Când îți îndrepți atenția către oameni și nu este întotdeauna despre tine, lumea te apreciază. Nu trebuie să încetăm niciodată să căutăm evoluția indiferent de domeniul de activitate.

Care este cel mai mare vis al tău pentru viitor?

Sunt mai multe. Vă spuneam că am fost un copil foarte sărac, și nu îmi e deloc rușine să vorbesc despre asta. De cele mai multe ori mama nu mânca, ne lăsa pe noi și, dacă mai rămânea ceva în farfurie, mânca ea. Am trait vremuri grele. Ce voiam să evidențiez prin asta este că niciodată nu am uitat de unde am plecat. Și din păcate, deși România a mai evoluat, încă sunt foarte mulți copii în mediul rural care au nevoie de ajutor. Îmi doresc foarte tare să fac o academie. Îmi doresc o școală adevărată de meserii în care să adun toți copiii din mediul rural, fără posibilități, să studieze și să ajungă cineva. În această școală le-aș oferi cazare, mâncare și cele mai riguroase și stricte cursuri. Am observat că în ultimii ani au dispărut și școlile de meserii, dar și oamenii care să le facă. Din punctul meu de vedere, nu toți sunt făcuți pentru licee și facultăți. Aș lua legătura cu toate primăriile din mediul rural și aș aduce aici, pe banii mei, copiii neajutorați, care nu au posibilitatea să facă o școală. Când vrei să ajuți, trebuie să oferi toate condițiile. Sunt sigură că sunt multe fundații, însă faptul că nu au unde sta și nu îi poate căuta cineva, îi ține departe de cursuri. Aș angaja niște psihologi care să îi ajute să își descopere vocația și i-aș îndruma către ce e potrivit pentru ei. Este un vis aproape imposibil, pentru că presupune câteva milioane de euro, însă și când am spus oamenilor că voi ajunge trainer la Londa, au râs de mine și au spus că nu se va întâmpla. Așa că, dacă ar exista investitori sau sponsori, pentru mine ar fi o bucurie să fac asta. Pot face un ONG sau o fundație pentru a construi ceva benefic pentru societatea de azi.

Un alt vis ar fi să urc pe una din scenele internaționale cu o colecție, și asta se va întâmpla în ceva timp.

Cum îți găsești inspirația pentru noile tendințe sau pentru creațiile tale? Există un anumit proces creativ pe care îl urmezi pentru a-ți aduce viziunea în viață?

Mă inspir din orice, din muzică, haine, anotimp, artă, cultură, orice. Depinde foarte mult de stare și de moment. Cele mai multe colecții iau naștere în ianuarie, atunci am programul mai liber și mă pot gândi la asta. Crearea conceptului durează cam 3 luni până îl pun în aplicare. Anul trecut am făcut o colecție ce s-a numit Authentic, colecție inspirată din portul românesc, și a fost senzațională, cu un impact foarte mare. Anul acesta am creat 2 colecții, Fusion este o colecție mai complexă, 6 luni am lucrat la concept și a fost un real succes, colecție inspirată din tehnologie. Ultima colecție acum a fost lansată și Tasty Pop, combinație dintre clasicism și modernism, dacă vreți să le vedeți, vă invit pe Instagram.
Când fac o colecție, mă gândesc la absolut toate detaliile, de la ce vreau să transmită colecția, muzica de defilare, tehnicile de colorare, modele cum să arate, haine, texturi, absolut tot. Apoi încep să desenez sau să caut imagini similare cu ce am eu în minte. Caut modele și apoi pun în practică. Tot procesul creativ este susținut de Londa.

Care sunt cele mai importante elemente pe care le iei în considerare atunci când creezi o tunsoare sau o coafură? Cum încerci să echilibrezi nevoile clientului cu tendințele actuale?

Întotdeauna le sugerez clientelor că cel mai bun look este cel ce ți se potrivește ție. Primul lucru care mă inspiră în alegerea look-ului este personalitatea clientei. Vorbesc foarte mult cu ea înainte de a-i sugera ce să facem, este important jobul, stilul vestimentar și personalitatea ei. Înainte de toate, diagnoza ne ajută să identificăm nevoia, apoi în funcție de dorințele ei, și evident ce i se potrivește fizic, adaptăm și tendințele actuale. Când câștigi încrederea clientelor, este foarte ușor să le sugerezi look-uri noi.

Deschiderea propriei afaceri presupune multe provocări. Care a fost cel mai mare obstacol pe care l-ai întâmpinat atunci când ți-ai deschis salonul? Cum ai reușit să-l depășești?

Cel mai dificil mi-a fost cu personalul, este greu să găsești oameni de încredere și oameni deschiși la noutate. Este bine să iei oameni la început de drum și să ai răbdarea să îi pregătești ca să fie construiți pe nevoile și regulile tale de funcționare.

Mi-a fost greu și cu birocrația și toate neplăcerile produse de obținerea unor documente. Recomand să îți iei un avocat să rezolvi, pierzi mult timp, iar oamenii de la ghișeu nu au întotdeauna răbdarea să îți explice ce trebuie să faci. Un lucru care mă frustrează este că afacerile mici nu sunt foarte susținute, sunt multe taxe, cerințe și fără niciun fel de suport.

De multe ori, un salon de succes nu înseamnă doar abilități tehnice, ci și un excelent management.

Ce strategii de management aplici pentru a asigura un flux constant de clienți și o atmosferă armonioasă în salon?

Atmosfera creată într-un salon este foarte importantă. Oamenii vor să cumpere o experiență, nu doar un serviciu. Este foarte important să oferi ceva oamenilor pentru că te-au ales, nu doar servicii bune. Am o relație de prietenie cu angajatele mele, dacă lipsesc, ele sunt acolo ca să suplimenteze tot ce este necesar. Nu ne lipsesc stocurile, trebuie să fii mereu aprovizionat, pe lângă asta, trebuie ca totul să fie curat și sterilizat, muzica ambientală și chiar mirosul din salon sunt foarte importante.Și, evident, profesionalismul cu care oferi acele servicii. Un aspect important este vizibilitatea, acum nu contează doar să fii profesionist, este importantă prezența în social media, acolo este cartea de vizită. Am observat că în ultimii ani, chiar dacă te recomandă o clientă, toată lumea verifică prezența din online.

Lizeta Maria

View all posts