Business Leaders > Povesti de business > Anca Leibovici, de la provocările alăptării propriului copil la aducerea pe piață a unui brand care sprijină mii de mame

Anca Leibovici, de la provocările alăptării propriului copil la aducerea pe piață a unui brand care sprijină mii de mame

Anca Leibovici a intrat în lumea antreprenoriatului dintr-o nevoie personală. După nașterea primului copil, confruntându-se cu probleme în alăptare, a descoperit una din pompele de sân Spectra care avea să-i schimbe toată experiența maternă. Ceea ce pentru mulți ar fi fost doar o soluție temporară, pentru Anca a devenit oportunitatea de a aduce un brand internațional pe piața din România. Așadar, Spectra i-a schimbat și traiectoria profesională.

Dintr-o discuție spontană în bucătărie cu soțul, a luat naștere ideea de business: dacă Spectra i-a ajutat pe ei, ar putea ajuta și alte mame din România. Pentru că în acel moment, Anca se afla în concediu de creștere copil, soțul ei, antreprenor deja în domeniul distribuției de jucării educative, a facilitat contactul cu producătorul. Iar Anca a fost și este vocea brandului, datorită experienței ei directe cu provocările alăptării.

În șase luni, Spectra România a devenit vizibilă pe piață, înregistrând comenzi constante și perspective clare de creștere. Anca a aplicat cunoștințele acumulate în corporații – analiză financiară, strategie, managementul costurilor – și a transformat un obstacol personal într-un business funcțional.

Brandul a devenit rapid un reper pe piața românească: Spectra 9+ este cea mai bine vândută pompă de uz personal, iar Spectra S2, modelul profesional, este recunoscut pentru eficiență și confort, fiind exact pompa care a convins-o pe Anca să continue alăptarea primului copil.

Astăzi, Spectra România nu mai este doar un brand, ci o comunitate de mame cu povești reale de succes: de la tinere studente care nu au renunțat la facultate în perioada maternității, la mame de gemeni care și-au recăpătat controlul asupra alăptării, și până la părinți care au reușit să alăpteze copii născuți premat.

„Sunt povești care mă umplu de bucurie mai mult decât cifrele pe care le văd la final de lună. Pentru că acolo e câte o luptă câștigată și câte o mamă și un bebeluș fericiți.” – Anca Leibovici, fondatoarea Spectra România

Business Leaders: Cum a început concret povestea ta cu brandul Spectra? Care au fost primele decizii și cum au primit reprezentanții brandului propunerea intrării pe piața din România?

Anca Leibovici, fondatoarea Spectra România: Povestea mea cu brandul Spectra a început dintr-o nevoie. Primul meu copil s-a născut cu o greutate mică și alăptarea nu a decurs așa cum am sperat. Îl puneam la sân, dar nu avea forță să tragă, adormea repede și nu reușea să se hrănească suficient și să stimuleze lactația corespunzător. Nici nu se atașa foarte bine, aveam mereu dureri, făcusem ragade. Era o situație din care nu prea vedeam ieșire. Am avut noroc de un medic pediatru cu pregătire IBCLC care m-a sfătuit să folosesc o pompă de sân cu care să scot lapte ca să hrănesc bebelușul și cu care să îmi stimulez lactația. Problema a fost că am încercat două modele de pompe de sân care erau atunci pe piața din România și nu am reușit să scot mare lucru, ba chiar mă durea de îmi venea să plâng și tot procesul îmi crea și mai mari frustrări.

„Cum pot unele mame să folosească pompa de sân luni de zile și să nu aibă dureri?” l-am întrebat pe soțul meu într-o seară. I-am povestit că știu că în America mamele se întorc la muncă după primele 3 luni și continuă să scoată lapte matern cu pompa. „Ce fac ele în plus față de mine? Ce fac eu greșit?”. M-am culcat epuizată și dezamăgită, iar el a făcut în acea seară un studiu pe internet despre pompele cu cele mai bune review-uri pe site-urile din străinătate. Și așa a descoperit Spectra și în acea noapte a și comandat una pentru mine.

Nu pot să spun că am fost încântată, pentru că deja vedeam pompele de sân ca pe un „bau-bau” traumatizant și nu mai aveam chef să mai încerc încă una. A doua vizită a medicului pediatru a coincis cu momentul în care am primit pompa prin curierat și pentru că dumneaei a fost așa entuziastă să o vadă, să o probăm, nu am putut să o refuz. Supriza cea mare a fost că, spre deosebire de celelalte pompe, cu Spectra nu am simțit durere și am văzut și câteva picături de lapte în biberon.

Am folosit Spectra cam două săptămâni pentru a scoate lapte după ce bebelușul adormea și pentru a stimula lactația. Deja umpleam pe jumătate biberoanele, ceea ce era o victorie fantastică. Nu mai aveam ragade, bebelușul se atașa mult mai bine, iar eu foloseam pompa atunci când el dormea sau când voiam să stimulez mai mult.

Apoi într-o dimineață soțul meu mi-a spus: „Îți dai seama că dacă pe tine te-a ajutat, au și alte mame nevoie de o astfel de pompă?” Și aceea a fost prima discuție despre a aduce brandul Spectra în România, o discuție la masa din bucătărie, între doi părinți de bebeluș de o lună și un pic, cam nedormiți, dar cu un pic mai mult entuziasm că alăptarea a intrat pe drumul cel bun.

În acel moment eram în concediu de creștere copil, jobul meu fiind într-o bancă multinațională, în control financiar, un job care îmi plăcea foarte mult și la care eram sigură că mă voi întoarce. Soțul meu era deja antreprenor, avea firma EDU CLASS care se ocupa de distribuție de jucării educative.

El a fost cel care a scris producătorului Spectra, dar mi-a spus de atunci că singura persoană care ar trebui să fie „Brand ambassador” pentru Spectra sunt eu, pentru că știu cel mai bine ce înseamnă să ai probleme în alăptare și ce înseamnă frustrările unei mame care a încercat mai multe pompe de sân.

Anca Leibovici, fondatoarea Spectra România

După ce am primit răspunsul producătorului, am început să facem un business plan și să ne împărțim responsabilitățile. Mie mi-a revenit partea legată de materiale pentru site, traduceri ale descrierilor de produs și gândirea unei strategii de marketing.

Lucrurile au evoluat repede și am reușit cam în 6 luni să fim deja vizibili, să avem comenzi și mai ales o perspectivă. Nu m-am mai întors la bancă (atunci concediul de creștere copil era de un an) și am ales să fiu antreprenor. A fost o mică nebunie, mulți prieteni sau cunoscuți îmi spuneau că e o mișcare riscantă și că ar trebui să mă gândesc mai bine. O perioadă chiar îmi tot spuneau că sigur mi-aș găsi imediat de lucru în domeniu dacă nu merg lucrurile bine și vreau să mă întorc.

Din fericire lucrurile au mers bine și am reușit să aplic în firmă destul de multe lucruri învățate în corporație, care ne-au ajutat să ne eficientizăm și să creștem.

Revenind la alăptare, am reușit să alăptez băiețelul până la 10 luni, concomitent cu folosirea pompei de sân și am considerat asta un succes, având în vedere că eram aproape gata să renunț pe la 2-3 săptămâni după naștere.

Asta a fost cel mai greu, să sparg bariera de refuzuri, să continui chiar dacă lumea părea reticentă. Norocul meu a fost că știam ce face produsul și că nu se compară cu alte produse de pe piața din România.

Când ai simțit prima oară că nu mai ești doar „Anca”, ci „Anca de la Spectra”? Cum ai trăit această nouă identitate?
După câteva luni am început să avem comenzi de pompe și am semnat primul contract cu un magazin renumit cu produse pentru bebeluși din România. Au început să vină primele vânzări și totodată și primele apeluri cu întrebări legate de cum se montează, cum se sterilizează. Ne-am dat seama că avem nevoie de videoclipuri fix cu aceste detalii. Ne-am apucat să le filmăm și trebuia să deschid cumva cu o formulă de introducere. „Bună, sunt Anca de la Spectra” a sunat foarte natural în primul video și așa am continuat și cu celelalte.
Ulterior, am avut câteva mame care sunau la noi la firmă cu întrebări despre pompă și cereau cu „Anca de la Spectra”. Și la târgurile la care mergem, sunt persoane care mă recunosc din videoclipuri și vin direct la mine să vorbim despre alăptare și pompe.

Ce ai învățat despre corpul femeii și despre puterea lui, de când ai intrat în universul alăptării?
Oh, sunt multe lecții. Recunosc că am citit mult despre alăptare, despre probleme în alăptare și despre „miracole” care se întâmplă în alăptare. Am învățat în primul rând că fiecare femeie este diferită și din punct de vedere anatomic și emoțional și este foarte important să punem mama și nevoile ei în centrul atenției. Am învățat că în spatele fiecărei „reușite” sau a fiecărui „abandon” în alăptare este o poveste și că nu trebuie să judecăm. Fiecare mamă trebuie să alăpteze atât cât vrea, atât cât poate, fără presiune din jur. Chiar nu e treaba noastră de ce renunță sau de ce continuă. Este pur și simplu alegerea ei.
De asta este foarte important să ascultăm și mai ales să reacționăm cu blândețe.

Nu de sfaturi nesolicitate și critici nefondate are nevoie o mamă cu probleme în alăptare, ci de calm și blândețe.

Care sunt poveștile mămicilor cărora le-ați schimbat experiența maternității și care îți dau curajul să mergi mai departe conștientă că faci bine cee ace faci?

Este vorba despre acele povești care mă fac mândră de ceea ce am reușit cu Spectra în România.

Povestea unei mame de 19 ani (mamă de etnie romă) care a cumpărat pompă pentru că era studentă și nu a vrut să renunțe la studii. Mama ei i-a cumpărat de fapt pompa, mama ei a fost cea care stătea cu bebelușul și fata a continuat și a terminat facultatea.

Apoi ar fi povestea unei mame de gemeni care nu suporta nicio pompă de sân, avea sânii plini de lapte, simțea că nu face altceva decât să alăpteze și voia o pompă ca să mai ia și ea o pauză. A reușit să folosească Spectra S2.

Ar mai fi o mamă care avea implanturi de silicon și nu voia să alăpteze direct, așa că a folosit pompa până a împlinit copilul 1 an.

Mamele de copii prematuri, mamele ai căror copii nu reușesc să se atașeze la sân și ele pompează luni de zile pentru a-și hrăni copiii cu lapte matern.

O mamă care a primit din partea companiei un training la care visa de mulți ani, dar care era în altă țară, când bebelușul ei avea 3 luni. A plecat cu pompa, a susținut alăptarea, s-a întors și a alăptat în continuare.

Sau mamele care au reușit să scape de suplimentul de lapte praf.

Și mamele care au vrut din când în când o seară în oraș sau poate chiar un weekend departe de bebeluș.

Toate astea sunt povești care mă umplu de bucurie mai mult decât cifrele pe care le văd la final de lună. Pentru că acolo e câte o luptă câștigată și câte o mamă și un bebeluș fericiți.

Ce te ghidează în selecția produselor din portofoliu? Cum alegi ce produse lansezi pentru comunitatea de mame din România?
În primul rând sunt atentă la trenduri, iar în al doilea și cel mai important rând: calitatea produselor. Am refuzat mereu să aducem produse de calitate îndoielnică doar pentru că sunt la modă. În ceea ce privește jucăriile educative de pe EDU CLASS (acum mă ocup de vânzări și marketing atât pentru EDU CLASS cât și pentru Spectra) avem mare grijă în alegerea brandurilor de calitate și mai ales a brandurilor care să respecte criteriile de „jucării educative”.

Care este cel mai iubit produs al brandului Spectra?
La categoria pompe de sân de uz personal, în acest moment este Spectra 9+, cea mai bine vândută pompă, cu cele mai multe review-uri și cu cele mai bune feedback-uri. La pompe de sân profesionale este Spectra S2, cea cu care am început și eu povestea mea de alăptare.

Ce fel de responsabilitate simți când numele tău e asociat direct cu încrederea unor mame aflate în momente vulnerabile?
Știu sigur că atunci când o mamă a încercat o pompă de sân care a nu ajutat-o și vine să cumpere Spectra, deja își pune toate speranțele în acea pompă. Știu că de pompa Spectra depinde succesul ei în alăptare și responsabilitatea este foarte mare, pentru că vorbim de un proces atât de important și de delicat! De aceea încercăm să fim cât de mult alături de mame, prin ceea ce facem: prin cupe de diverse dimensiuni, prin accesorii, piese de schimb, service. În ultimii ani am încercat să rămânem cât mai puțin fără accesorii și piese de schimb în stoc, să ne planificăm cât mai bine comenzile, astfel încât fiecare mamă să găsească mereu la noi tot ceea ce are nevoie.

Te-a schimbat mai mult maternitatea sau antreprenoriatul?
Cred că amândouă m-au schimbat în felul lor. La mine au venit la pachet și le-am văzut ca pe un tandem. Am învățat și învăț foarte multe în continuare în ambele roluri și ambele vin cu foarte multă responsabilitate. Am avut noroc că nu am fost singură în niciunul dintre cele două roluri: soțul meu a fost și este un partener care m-a susținut și m-a ajutat mult. Am construit împreună, am învățat împreună și îmi place să cred că încă mai învățăm și încă mai avem multe de construit, atât ca antreprenori cât și ca părinți.

Cum arată o decizie bună de business pentru tine? Se bazează pe cifre, instinct, feedback de la clienți sau altceva?


Nu toate deciziile bune înseamnă semnarea unui contract mare.

Am avut acum câțiva ani o negociere în urma căreia am ales să nu semnez un anumit contract pentru că era foarte greu din punct de vedere financiar. Pe moment am simțit că este un eșec, dar apoi mi-am dat seama că prin faptul că am reușit să spun „NU” atunci, când nu vedeam beneficiile clare pe termen lung, a fost o decizie bună și până la urmă un succes. Având în urmă experiența din bancă de analiză financiară și de control costuri, mi-am dat seama că mă ajută mult în luarea deciziilor de business. Sunt un om de cifre și de cele mai multe ori reușesc să găsesc răspunsul în excel, prin calcule și simulări.

Cum ai reușit să rămâi autentică într-o lume digitală unde totul pare regizat și impecabil filmat?
Nu știu dacă reușesc să rămân mereu autentică. Nu cred că este nimeni autentic 100%. Atât timp cât consum social media, vor apărea influențe în ceea ce fac, uneori fără să îmi propun neapărat asta. Ce încerc să fac este să răspund unor probleme reale cu un limbaj cât mai simplu, pe înțelesul tuturor. Mereu mă gândesc cum eram eu atunci când am născut primul copil. M-ar fi ajutat un video sau un articol cu un limbaj academic sau unul familial? Mereu mă gândesc că la videoclipul meu se uită o prietenă foarte bună care are nevoie de informații ușor de înțeles și de căldură și mă adresez ei, prietenei care are o problemă.

Există vreo lecție de business pe care ai învățat-o din… parenting? Sau invers?

De la ambii copii am învățat să nu fac promisiuni de care nu mă pot ține, să nu răspund la întrebări al căror răspuns nu îl știu (prefer să spun că mă documentez și revin).

Și am mai învățat ceva tot de la copii: că trebuie să fii perseverent, să nu renunți. La fel cum copiii cad și se ridică, apoi iar cad și nu se lasă până nu învață să meargă, trebuie să încerci și iar să încerci.

Învers, încerc să le explic mereu ce înseamnă antreprenoriatul, de ce uneori pot să merg cu ei să facem ceva ce le place atunci când poate alți părinți ar fi la birou, dar și de ce uneori trebuie să lucrez în weekend, chiar dacă aș prefera să stau cu ei. Mereu le fac vizibil procesul care stă în spatele unui business, le explic de ce trebuie să fac un anumit lucru într-un anumit moment și uneori le povestesc chiar și de greșeli. Vreau să înțeleagă că orice meserie este importantă, că implică responsabilitate și că toată viața ai ceva de învățat.

Ei mă ajută destul de mult la testarea jocurilor, uneori chiar filmăm împreună mici videoclipuri și îi implic un pic în această poveste a noastră. Amândoi știu povestea brandului Spectra, și cel mare e chiar un pic mândru că el a fost bebelușul care a generat toată această poveste, bebelușul care a ajutat până la urmă și alți bebeluși.

În ce momente ți s-a părut cel mai greu să fii antreprenor în România?

Aș tinde să spun că orice schimbare legislativă, orice modificare fiscală care apare sunt precum obstacolele de la o alergare. Dar asta le resimte orice antreprenor. În afara de acestea, aș spune că mi se pare uneori complicat să țin pasul cu trendurile în social media, cu prezența pe noile rețele care apar, cu tot ceea ce înseamnă evoluția digitală. Am învățat să editez video, am învățat să folosesc diverse programe de newslettere, formulare de înscriere online și multe altele. Evident, un antreprenor nu trebuie să știe să le facă pe toate, dar până nu îți sufleci mâinile și nu încerci și tu, nu poți să evaluezi munca altuia, nu știi exact ce poți cere și cât valorează.

Au fost câteva momente în care a trebuit să fim flexibili și să luăm repede decizii. Pandemia a fost un astfel de moment, dar am avut noroc că eram deja prezenți bine în online și închiderea magazinului fizic nu ne-a afectat foarte tare; apoi a fost începutul războiului din Ucraina, un moment în care panica a paralizat cam tot comerțul online, iar mai apoi au fost ultimele alegeri, când mi s-a părut foarte greu să luăm decizii majore pe termen lung din cauza lipsei de predictibilitate.

Ce am învățat din toate astea? Să fim flexibili.

Știi meme-urile acelea cu oamenii care nu au încă copii și spun: „Copiii mei niciodată nu o să facă așa…”, „Când o să am copii eu niciodată nu o să….”

Știi care a fost unul dintre lucrurile pe care le-am spus când eram însărcinată: „Eu nu o să folosesc pompă de sân” și uite-mă acum. Așa că în business și în viață eu încerc să rămân cât mai deschisă, să pot fi flexibilă, pentru că nu știi niciodată când o să te lovească acel „niciodată”.

Lizeta Maria

View all posts