Mercure Conacul Cozieni este o bijuterie arhitecturală care își dezvăluie istoria și eleganța la fiecare pas. Conacul a fost construit în 1915 de către boierul Dumitru Podgoreanu și a fost folosit ca reședință de vară a familiei. Traversând ani de abandon și degradare, în 2017 clădirea a fost readusă la viață, după o vizită care a stârnit dorința familiei Badiu de a o readuce la viață.
Restaurarea a fost o misiune ce a durat cinci ani. Echipe de arhitectură și design au lucrat împreună pentru a păstra și restabili elementele arhitecturale originale, precum arcadele, care au fost marcate de un brâu în forma zimților de fierăstrău, sau podeaua placată cu mozaic și motive florale.
Transformat într-un hotel de 4 stele, Mercure Conacul Cozieni reprezintă o combinație reușită între autentic și modern. Fiecare coloană și detaliu arhitectural se îmbină perfect cu elementele tradiționale care se regăsesc în toate colțurile conacului.
O zi tipică la Mercure Conacul Cozieni înseamnă să fii înconjurat de frumusețea naturii și a arhitecturii elegante. Este locul perfect pentru evenimente corporate, dar și pentru evenimente de familie. În timpul petrecut aici, oaspeții pot experimenta preparatele rafinate ale restaurantului Elements sau pot descoperi vinurile alese ale cramei conacului. Fiecare colț emite o energie specială, explorarea conacului transformând fiecare moment într-o experiență unică.
Business Leaders: Care este istoria Conacului Podgoreanu?
Claudia Badiu, CEO Next Hospitality: Conacul Podgoreanu a fost construit în anul 1915, de boierul Dumitru Podgoreanu, un bogat proprietar de terenuri și vin, fiind cunoscut și sub denumirea Castelul de la Cozieni. Era format dintr-o clădire principală, cu două etaje, înconjurată de zece hectare de parc și plantații de viță de vie. Conacul a fost folosit ca reședință de vară a familiei Podgoreanu. Până în anul 2000, conacul a fost școala copiilor din Cozieni.
Ce v-a inspirat să preluați conacul și să-l readuceți în circuitul turistic?
Dacă ar fi să mă întorc puțin în timp, am vizitat locația în 2017 și primul gând, după ce am văzut-o, a fost să încercăm să o readucem la viață. Conacul se afla pe lista monumentelor uitate. Ne-am dorit foarte mult să refacem această bijuterie arhitecturală.
Ați venit special să vedeți conacul?
Am venit printr-o conjunctură, împreună cu un arhitect, care ne-a arătat conacul și proiectul.
La momentul respectiv nu știam care va fi destinația, știam că va fi legat într-un fel sau altul de business-ul pe care îl avem, dar nu știam exact ce vom face cu acest conac.
Ce aspecte specifice ale Conacului Cozieni au stârnit interesul dvs. în a transforma acest loc într-un hotel de 4 stele?
Fiind pasionată de arhitectură și design, am fost atrasă de arhitectura conacului. Clădirea centrală era foarte bine conservată, s-au păstrat toate elementele arhitecturale. De exemplu, arcadele interioare erau marcate de un brâu în forma zimților de fierăstrău, pardoseala era placată cu mozaic, cu motive florale, elemente ce puteau fi readuse la viață. Cred că m-a atras și energia locului, simțeam ca un strigăt de ajutor și am simțit că trebuie să readucem conacul la viață. Atunci așa am simțit, că este un loc ce are nevoie să reînvie, să renască.
În ce stadiu era conacul la acel moment?
Într-un stadiu avansat de degradare. Fusese abandonat, de câțiva ani, igrasia pătrunsese, acoperișul nu mai proteja clădirea, la fel și pardoseala era degradată, cred că în câțiva ani s-ar fi distrus complet.
Ați avut vreun moment emoția că investiți un buget considerabil și nu va ieși ce vă doriți?
Frică, nu. Știam că va fi un proiect special. Pandemia a însemnat o resetare vis-a-vis de decizia de a continua sau nu proiectul, dar dorința de a finaliza proiectul început a fost mai mare decât provocarea. Un an am stopat șantierul, pentru că erau hoteluri perfect funcționale care s-au închis atunci. A fost un an de incertitudini pentru industria ospitalității și atunci am așteptat să vedem ce se întâmplă. Când lucrurile au revenit la normal, am redeschis șantierul. Acela a fost cel mai greu moment pentru proiect, dar și pe plan personal.
Apoi, m-am pus la masă eu cu mine, m-am întrebat dacă voi continua sau nu și am decis să continui în memoria soțului meu, care a început proiectul. Crama este dedicată lui, se numește Crama T-Cellar, nume ce provine de la inițiala numelui lui, Theodor.
Păstrarea autenticității arhitecturale brâncovenești într-o renovare modernă probabil a reprezentat o provocare. Cum ați reușit să mențineți farmecul istoric al conacului în contextul unor facilități moderne?
Au fost cinci ani, cu un an de pauză. Eu la început nu am fost atât de implicată. Începând cu 2020, când s-au reluat lucrările, m-am implicat în reabilitarea și construcția conacului. S-au păstrat multe elemente din conacul vechi, am lucrat cu o echipă de arhitecți tineri – Studio3Plus – Claudia Ștefănescu, Raluca și Dragoș Scurtulescu. Au fost alături de noi din momentul zero și au înțeles viziunea noastră. Am învățat multe împreună și am reușit să readucem la viață toate elemente vechi. Am păstrat conacul așa cum este el, am recuperat tot ce înseamnă elemente arhitecturale. Am încorporat și elemente tradiționale, cum ar fi copacul vieții, care se regăsește în multe locuri în recepție, în camere. Au rămas coloanele, pe care le vedem și pe holuri și în restaurant.
A fost greu să îmbinați autenticul și modernul?
Din punct de vedere arhitectural cred că nu a fost atât de greu. Implementarea propriu-zisă a fost dificilă, pentru că este greu să mai găsești meșteșugari și constructori care să înțeleagă viziunea ta și să se priceapă să pună în practică.
Puteți să ne purtați printr-o zi tipică aici, evidențiind locul, experiențele și facilitățile pe care le poate experimenta un oaspete?
Ne dorim ca locația să fie un reper pentru clienți, atât în zona de private events, cât și în zona corporate. Ne dorim să asociem locația cu o experiență culturală și o experiență culinară deosebită. Un loc special pentru toți clienții care vor să-și regăsească starea de bine, desprinzându-se de forfota orașului.
Experiența Mercure Conacul Cozieni pentru mine înseamnă simplicitate, eleganță, serenitate și sentiment de apartenență. E ca o invitație în sufrageria de acasă. Sper că am reușit să transfer asta către clienți. Este mai mult decât o locație, e intim. Iar în esență, clienții reprezintă focusul în ceea ce dorim să oferim.
Care sunt reperele conacului?
Reperele sunt restaurantul care se numește Elements, evidențiind cele patru elemente din natură – apă, aer, pământ / vegetal, foc. Dorim ca experiența culinară să fie una deosebită, fie că vorbim de o cină sau o experiență corporate. Crama este un loc special. Aici poate fi organizat un board meeting, putem avea degustări de vinuri deosebite. Crama a fost o reconstrucție de la zero a arcadelor inițiale. Un alt element arhitectural deosebit este ușa de la intrare. Au fost elemente pe care le-am văzut în imagini vechi și am vrut să dăm o eleganță ușii conacului, să nu fie o ușă care se deschide automat, ci o ușă pe care tu să o deschizi așa cum intri în casa ta. De aici ideea de loc privat, intim.
Aveți un loc preferat în conac, unde vă place să vă retrageți?
Sunt mai multe. Zona de la intrare, recepția, restaurantul și crama îmi dau o energie foarte bună.
Sustenabilitatea este tot mai importantă pentru turiști. Cum ați inclus aspecte de mediu și sustenabilitate în acest proiect și în ce mod contribuie Mercure Conacul Cozieni la conservarea moștenirii culturale?
Pentru noi sustenabilitatea reprezintă respectul pentru trecut, responsabilitatea pentru viitor. Respectul înseamnă tot ce am reconstruit și recuperat. De asemenea sustenabilitate înseamnă și prezența stațiilor de încărcare pentru mașini electrice, panourile solare care ne ajută să încălzim spații din proiect. Suplimentar, încercăm să reducem plasticul. Sustenabilitate înseamnă și integrarea comunității locale. Ne dorim să fim un reper pentru comunitate și să o integrăm în proiect prin pregătirea angajaților, prin artiștii tineri promovați și integrați în proiect – pictori, sculptori. Poate pe viitor putem face ceva și pentru copii în zona de artă, pictură.
Cine sunt clienții vizați de Mercure Conacul Cozieni?
Clienții corporate reprezintă segmentul principal. În timp, vom construi experiențe atât pentru zona corporate, cât și pentru familii. Zona este ofertantă, dar puțin cunoscută. Sunt multe păduri aici. Zona unde suntem noi este considerată Plămânul Bucureștiului, prin zecile de hectare virgine, păduri neexplorate. Sunt cluburi de echitație, trasee pentru biciclete. Vom încheia un parteneriat cu Ocolul Silvic din zonă. Avem și Mănăstirea Pasărea, deschisă unei colaborări prin atelierele pe care le au în zona de tradiții, de gastronomie.
Cum vedeți că va evolua piața hotelieră din România în următorii ani și cum doriți să vă poziționați pentru a profita de aceste schimbări?
Având o experiență de peste 30 de ani în industrie, mai ales în zona organizării de evenimente, cred că tendința generală este de a construi experiențe. Clienții sunt în căutare de locații speciale care să transmită ceva și suplimentar să ofere și o experiență. Fiind parte dintr-un brand, cred că reușim să atingem și cerințele brandului, dar dorim să creăm experiențe deosebite atât pentru clienții corporate, cât și cei de leisure.
Aveți temeri legate de această industrie, având în vedere și experiența din pandemie?
Nu. În primul rând, pandemia a revitalizat turismul intern. România nu se bazează foarte mult pe clienții internaționali. Pandemia a impactat industria, dar industria s-a bazat pe turismul intern care a susținut businessul din punct de vedere al călătoriilor inside the borders. România nu a fost atât de impactată, precum Cehia sau Croația, țări care s-au bazat și se bazează pe turismul internațional.
Pentru oaspeții care doresc să organizeze evenimente la Mercure Conacul Cozieni, ce facilități și servicii oferiți pentru a le asigura o experiență reușită?
Cred că este o locație perfectă atât pentru nunți, botezuri, cât și aniversări, chiar dacă nu suntem în București. Vecinătatea cu Bucureștiul îți poate da o energie mai bună, pentru că nu ești în mijlocul forfotei.
Care este strategia pentru următorii ani?
Strategia va urmări tendința cu care am început în a organiza evenimente corporate și sociale și în a crea cât mai multe experiențe clienților.
Care este cea mai frumoasă amintire legată de conac?
Cred că cea mai frumoasă experiență a fost deschiderea hotelului. Venind împreună cu familia am realizat că toți aceștia ani de investiție financiară, de timp, energie și stres, au meritat.
Proiectul a fost extrem de bine primit. Am avut o primă conferință de presă, iar feedback-urile au fost peste așteptări. Mi-au dat energia pozitivă că a meritat efortul și că mulți ani de acum înainte clienții hotelului se vor bucura de acest loc.
Care a fost investiția totală?
O investiție financiară mare, de peste 8 milioane de euro. Ca poziționare pe piață, suntem în zona MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Events), dar vrem să creștem și în zona evenimentelor sociale și ne dorim să atragem și clienți internaționali. Vom participa alături de celelalte companii ale grupului la târguri internaționale, lucru pe care îl facem de peste 25 ani, promovăm România ca destinație de incentive, ca destinație de conferințe. Dorim să atragem cât mai multe evenimente în locație.
Aveți un sprijin mare al grupului. Sunt puține hoteluri din România care se alătură unui grup. De ce ați ales această strategie?
Cred că asocierea cu un brand internațional îți oferă o mai mare vizibilitate. Înseamnă totodată și standarde pe care le respecți și îți dorești chiar să le depășești. Este o comunitate foarte frumoasă în care intri, comunitatea unui lanț. Un lanț vine cu proceduri și sisteme, cu un know-how pe care îl implementezi mai ușor. În momentul zero, toate lanțurile au fost dispuse la o colaborare, decizia a fost ACCOR, cu brandul de Mercure, un brand de 4 stele, potrivit pentru cei dornici de autenticitate, experiențe şi descoperiri locale.
Mercure Conacul Cozieni face parte din TOP 100 CELE MAI FRUMOASE LOCURI DE CAZARE DIN ROMÂNIA