Într-o perioadă de introspecție asupra propriei cariere, Cecilia Codreanu a descoperit o chemare puternică, moștenită de la generațiile anterioare din familia ei. Crescută într-o familie de croitori, Cecilia și-a redescoperit rădăcinile în 2019, după aproape 16 ani în domeniul bancar. Simțind nevoia de a se reconecta cu valorile neamului, a lăsat în urmă ce construise până atunci pe plan profesional, și a lansat un brand de haine sustenabile ce reflectă tradițiile și respectul pentru arta croitoriei.
Decizia de a crea Fereya a fost luată pe când Cecilia se afla în concediu de maternitate, influențată de o conversație cu bunica sa, care a făcut-o să realizeze că-și dorea să învețe să facă ceva concret, cu propriile mâini, și să aducă un omagiu moștenirii sale de peste trei generații. A început să-și creeze propriile ținute, iar primele solicitări au venit rapid din partea colegelor și prietenelor, marcând astfel începutul unei călătorii ,,foarte frumoasă, plină de satisfacții, dar și de provocări“.
Unele dintre cele mai pregnante amintiri din copilărie sunt legate de străbunicul său, care cosea de mână și pregătea fierul de călcat cu cărbuni. Mirosul cărbunilor încinși și sunetul acului străpungând materialul sunt încă vii în memoria ei, consolidând legătura profundă cu meseria de croitor și influențând decisiv procesul de creare a brandului Fereya.
Noua colecție, „La Robe et Les Rêves”, aduce în prim plan rochia și îi oferă locul binemeritat în garderobă. Texturi fluide, care conturează într-o manieră rafinată linia corpului, accente de talie și structuri de corset adaptate pentru confort și senzualitate sunt elementele distinctive ale colecției. Culorile predominante, de la roșu intens la blue royal, fuchsia light, off white și negru, reflectă esența eleganței atemporale.
Deși la început nu avea în minte aceste concepte, Cecilia a realizat pe parcurs că valorile și misiunea brandului său se aliniază perfect cu principiile slow fashion și sustenabilității. Produsele sunt manufacturate individual, permițând clientelor customizarea anumitor elemente, pentru a evita supraproducția. Cecilia pune accent pe respectul față de bani și timp, investind în materiale de calitate, precum lâna, mătasea, bumbacul și inul, pe care le procură de la furnizori europeni de tradiție.
Una dintre filosofiile de bază ale Ceciliei este că „prețul fiecărei haine ar trebui calculat în funcție de cât o vom purta”. Iar în cuvintele străbunicului său, „Suntem prea săraci ca să ne îmbrăcăm cu haine ieftine”, găsește un ghid pentru filozofia Fereya. Cu această pasiune pentru frumos, Cecilia Codreanu continuă să dezvolte Fereya, aducând pe piață un brand care îmbină tradiția, sustenabilitatea și eleganța atemporală.
Business Leaders: Cecilia, spune-ne despre acel moment care te-a determinat să îți pui în discuție cariera în bancă și să îți urmezi visul de a crea propriul brand de haine sustenabile. Ce emoții și gânduri te-au însoțit în această tranziție?
Cecilia Codreanu, fondatoarea Fereya: Decizia cu privire la crearea propriului brand, Fereya, a venit în 2019 când eram în concediu de maternitate cu fetița mea, Ana. Am inițiat primele demersuri având la bază principiile și sistemul de valori la care mă raportez. Povestea însă este mult mai lungă, practic un cumul de întâmplări și acțiuni au contribuit la acestă decizie. Cred că prima a pornit din dorința de a învața să fac ceva concret, ceva cu mâinile. Apoi a urmat o discuție cu bunica, pe prispa casei, când aceasta a concluzionat: „Mamă, după atâția ani de școală, tu nu ai o meserie” și i-am cam dat dreptate. N-am stat mult pe gânduri și m-am înscris la cursurile unei școli de croitorie, care m-a atras din prima clipă și am continuat cu cele de construcție tipar, pe care le frecventam după birou. Treptat am început să-mi creez propriile ținute și, la scurt timp, au apărut și primele solicitări din partea colegelor de birou și de la prietene. A fost și este în continuare o călătorie foarte frumoasă, plină de satisfacții, dar și de provocări, o diversitate de emoții și trăiri, o trecere rapidă de la agonie la extaz.
Povestea ta are în spate o tradiție de familie care te-a însoțit încă din copilărie. Cum te-a influențat această conexiune cu meseria de croitor în procesul de creare a branduluiFereya?
Eu sunt a patra generație de croitori din familie. Am crescut cu mașina de cusut în casă, străbunicul meu făcea croitorie pentru bărbați, iar bunica și mama, croitorie de damă. În toată această perioadă, mama a fost mentorul meu, nu cred că putea fi cineva mai bun decât ea pentru mine întrucât are o atenție deosebită la detalii, iar pentru ea totul este posibil, nu există acel „nu se poate”. Am avut nevoie de mult timp să realizez acest lucru si faptul că mă simt atrasă de acest domeniu. Practic am activat aproape 16 ani în domeniul bancar.
Cred că unele dintre cele mai puternice și pregnante amintiri sunt cele în care străbunicul meu cosea de mână întăritura pe piepții sacourilor și cum pregătea fierul de călcat cu cărbuni pentru călcat. Mișcările erau atât de precise și studiate, desprinse parcă dintr-un ritual.
Fereya este o manifestare a valorilor tale personale, cum ar fi slow-fashion și sustenabilitatea. Ce înseamnă aceste principii pentru tine și cum le-ai transpus în identitatea și produsele brandului?
În momentul în care am decis să înființez brandul Fereya, nu am avut în minte niciunul dintre aceste concepte atât de populare acum. Ulterior mi-am dat seama că de fapt misiunea și valorile noastre, ne încadrează atât în categoria de brand slow fashion, cât și în zona de sustenabilitate.
Brandul Fereya se bazează pe o serie de principii care mă reprezintă și după care mă ghidez în viață: respect, responsabilitate și bun simț. Respect pentru oameni, atât pentru cei din domeniul producției de țesături, furnituri și accesorii, cât și pentru cei din atelier.
Cred cu tărie că fiecare dintre persoanele implicate în aceste activități, merită să-i fie respectate drepturile, să lucreze într-un mediu plăcut și sigur, și nu în ultimul rând, să aibă un venit decent. Pe de altă parte, respectul față de resurse are un rol important. Toate produsele noastre sunt manufacturate individual, în acest fel oferindu-i clientei posibilitatea customizării anumitor elemente, cum ar fi lungimea sau culoarea, pentru a evita supraproducția. Last but not list, respectul față de bani, atât ai noștri, cât și ai clientelor noastre este important. Consider că majoritatea dintre noi plătim banii cu timp. Timp pe care-l obținem renunțând la activități care ne fac plăcere, de la cel acordat familiei și prietenilor. Dacă tot plătim cu timp, cred că banii merită să-i investim în lucruri de calitate, pe care le putem folosi cât mai des și cât mai mult timp. De aceea, alegem doar furnizori care împărtășesc același sistem de valori cu al nostru, utilizăm țesături naturale (lână, mătase, bumbac și in), atent selecționate de la producători europeni cu tradiție.
Piesele ce alcătuiesc colecțiile Fereya sunt făcute să treacă ușor testul timpului, facil de purtat și accesorizat, iar trecerea de la o ținută de zi, la una de seară, poate fi realizată cu ușurință, mai exact oferim „the 12 hours outfit”.
Una dintre filosofiile tale este că „prețul fiecărei haine ar trebui calculat în funcție de cât o vom purta”. Ce înseamnă acest lucru pentru tine într-o lume a modei dominate de trendul consumului rapid?
Trăim cele mai abundente vremuri din istorie, de la informație, tehnologie, produse de tot felul, unele dintre ele pentru nevoi pe care nu realizăm că le avem. Dacă stăm să ne gândim, nu avem nevoie de metri pătrați de dressing; de cele mai multe ori, cu cât acesta este mai mare, cu atât mai puține haine folosim. Cred că decizia de cumpărare a unei piese vestimentare trebuie analizată prin prisma opțiunilor de styling. Când, unde și cum putem integra în ținuta noastră produsul respectiv. Bineînțeles că nu facem un astfel de calcul pentru un tricou alb, basic, ci la piese vestimentare care au un preț mai ridicat. De exemplu: am o rochie neagră din crep de lână. Am purtat-o la birou peste o cămașă albă sau maletă, cu un sacou pe deasupra în sezonul rece, cât și la diverse evenimente, atât cu tocuri, cât și cu flats. Am îmbrăcat-o de cel puțin 3 ori/lună, ceea ce înseamnă un număr de aprox 36 de purtări/an. Acesta este deja al treilea an în care o integrez în ținutele mele și pot spune că până acum prețul/purtare este undeva la 20 lei, aproximativ cât o cafea la un specialty coffee shop. Aici mai adaug costurile de cleaning pentru că după 4-5 purtări, acesta merge la curățat. Nu spăl hainele după fiecare purtare, pentru că țesătură nu se deteriorează în timpul purtării (asta dacă nu treci pe lângă un gard cu sârmă ghimpată sau varsă cineva un pahar cu vin roșu pe tine), ci în timpul spălărilor repetate. Dacă piesa nu este pătată și nu miroase, este suficientă aerisirea și depozitarea corespunzătoare. Chiar și așa, consider că am investit corect în această rochie și intenționez s-o mai port mulți ani.
În anul următor lansării tale, lumea a fost lovită de pandemie. Cum a fost această perioadă pentru tine și pentru Fereya? Ai descoperit vreo rezonanță între valorile tale și nevoile care au apărut în timpul pandemiei?
La 10 zile de la lansare, am intrat în lockdown. După un an și jumătate de muncă, pregătit totul până la cel mai mic detaliu, a venit ziua lansării, eram în extaz. Zece zile mai târziu am simțit o stare de amorțeală în tot corpul pentru că nu înțelegeam ce m-a lovit. Am stat câteva săptămâni în agonie, după care am realizat că se putea și mai rău, întotdeauna se poate mai rău. Dacă această situație apărea în contextul în care apucam să investim mai mult, să ne mutăm într-un spațiu de producție mai mare, să mai angajăm oameni, pe care ulterior să-i trimitem acasă fără nicio sursă de venit, ar fi fost dramatic. Au fost vremuri complicate pentru majoritatea dintre noi. În vara anului 2020 m-am reîntors în domeniul bancar pentru că un business incipient, care avea nevoie de susținere financiară, nu îmi putea asigura o sursă de venit. O vreme am mers în paralel cu cele 2 activități, însă era din ce în ce mai greu să le pot acoperi pe amandouă la nivelul la care mi-aș fi dorit. Am decis să las Fereya în standby până anul acesta, când am revenit cu o colecție nouă și cu o doză uriașă de entuziasm.
Ce au în comun femeile care aleg Fereya? Există vreo poveste sau interacțiune cu o clientă care ți-a confirmat că ești pe drumul cel bun?
Cred că dorința de a găsi răspuns la întrebarea: „Și eu cu ce mă îmbrac?” Din experiența acumulată până în prezent, pot spune că femeile care au ales Fereya sunt dinamice, apreciază un lucru bine făcut și o experiență plăcută de cumpărături, sunt educate, manierate, sunt femei care cred în puterea unui mesaj rostit, nu răstit.
E greu să mă decid asupra unei povești sau întâmplări pentru că am descoperit în rândul clientelor Fereya persoane absolut minunate, cărora le sunt profund recunoscătoare și fără de care astăzi nu ar mai fi existat brandul Fereya. Cred că unul dintre cele mai emoționante momente a fost când în lockdown, am primit o comandă pentru o rochie de mătase. Am sunat pentru confirmarea comenzii și pentru a verifica împreună că mărimea aleasă este cea potrivită și dacă se doresc anumite modificări. Trebuie să recunosc faptul că nu prea îmi venea a crede că în timp ce aproape toată lumea nu mai ieșea din pijamale, cineva comanda o rochie de mătase. După ce am confirmat toate elementele, doamna mi-a spus că nu are nevoie acum de rochie, dar că i-a plăcut foarte mult ce a văzut și că și-ar dori să existăm și după ce trece pandemia. În acel moment mi-au dat lacrimile și chiar și acum simt un nod în gât și-i mulțumesc încă o dată din toată inima. O altă clientă mi-a scris după ce a primit comanda că a avut sentimentul că a primit un cadou de la un prieten. Cum să nu mergi mai departe cu o așa energie bună?!
După o pauză de un an și jumătate, ești gata să lansezi o nouă colecție Fereya. Ce poveste spune această colecție și ce aduce diferit?
Noua colecție „La Robe et Les rêves” reprezintă un manifest pentru feminitate și sustenabilitate, aducând în prim plan rochia și oferindu-i locul binemeritat în garderobă. Texturi fluide, care conturează într-o manieră rafinată linia corpului, accentul pe talie, structura de corset adaptată pentru a putea asigura un nivel de confort, care adaugă o notă de senzualitate, sunt elemente ce se regăsesc și care caracterizează colecția actuală. Roșu intens, blue royal, fuchsia light, off white și negru sunt culorile predominante. În noua colecție o singură rochie este realizată din in cu imprimeu floral în nuanțe de albastru și este în ediție limitată. Toate piesele respectă același principiu care ne reprezintă, „the 12 hours outfit” și cuprind elemente care pot fi integrate cu ușurință atât într-o ținută de zi, cât și într-una de seară, trecerea de la una la alta poate fi realizată cu ușurință printr-o accesorizare diferită, pantofi sau make-up. Materialele utilizate au calitatea de a trece cu brio testul timpului, acestea fiind realizate din fibre naturale. De exemplu: crepul din lână este o țesătură foarte specială prin prisma faptului că firul este răsucit înainte de a fi țesut, fapt ce îi asigură durabilitate crescută, nu se scămoșează, asigură respirabilitate și are o cădere foarte frumoasă.
În încheiere, îndrăznesc să merg către sufletul tău. Oare vrei să împărtășești cea mai prețioasă învățătură pe care ai primit-o de la străbunicul tău și care continuă să îți lumineze calea?
Credeam că suntem deja acolo (n.r.râde).
Străbunicul meu spunea foarte des „Suntem prea săraci ca să ne îmbrăcăm cu haine ieftine”. La momentul respectiv, copil fiind, nu am înțeles substratul, însă odată cu trecerea timpului și maturizarea, cred că am înțeles. Probabil mulți dintre noi am auzit nu de puține ori această expresie, devenită proverb. Ce încerca să mă învețe este faptul că un lucru ieftin, are șanse mult mai mari să se strice într-un timp scurt, iar ce ai considerat la momentul achiziției că a fost o afacere pentru că ai economisit niște bani, se demontrează a fi exact invers. Personal nu aș merge pe o abordare atât de radicală întrucât există și lucruri care au un cost mic și pot fi durabile, cât și o multitudine de lucruri scumpe, unele dintre ele fiind catalogate de lux, care te țin fix o purtare. De aceea, cred că o haină dintr-o țesătură de calitate, bine croită, care-ți vine perfect și care te face să simți încrezătoare, este cu adevărat o investiție și nu o cheltuială.